Boktips, Skönlitteratur

Detalj ur omslaget till "Erotiskt skrivande för ensamma änkor" av Ballo Kaur Jaswal. Massolit förlag.

Erotiskt skrivande för ensamma änkor

Publicerat 12 juli 2018 | Av |

Läs en charmigt humoristisk roman om kulturkrockar med mera!

Nikki Grewal är en 22-årig smygrökande feminist, Londonbo tillika sikh med en oavslutad juristutbildning i bagaget. Det sistnämnda något som hennes besvikna pappa mörkat för släkten i Indien. Till sin mammas irritation huserar Nikki ensam i en liten lägenhet över puben, där hon arbetar. Hennes präktiga syster Mindi bor däremot hemma. Hon har i avsikt att hitta en man på det traditionella sättet, genom ett arrangerat äktenskap. Detta till Nikkis stora fasa!

Av en händelse får Nikki syn på en annons där templet i stadsdelen Southall (“little India”) efterlyser en lärare i kreativt skrivande för punjabikvinnor. Eftersom hon är enda sökande blir hon, efter viss tvekan, anställd. Vid första träffen visar det sig att deltagarna är äldre änkor och analfabeter(!) Efter att inledningsvis tragglat med alfabetet upptäcker Nikki att kvinnorna är veritabla guldgruvor av fantasifulla erotiska berättelser, som de framför muntligt. Hon börjar samtidigt fasa för vad som kan hända om det de sysslar med inom klassrummets väggar skulle nå församlingens intoleranta öron.

Ballo Kaur Jaswals roman Erotiskt skrivande för ensamma änkor är en engagerande, lättläst och ofta dråplig berättelse om kulturkrockar, hedersrelaterat våld, illvilligt skvaller och barnäktenskap men också solidaritet. Kvinnorna upptäcker att cirkeln ger dem råg i ryggen att säga ifrån, när så behövs.

Härlig sommarlektyr!