Film, Musik, Skönlitteratur
Emma Molldius. Foto: Adam Wojciechowski.

Emmas bästa bok, film och skivor 2014

Publicerat 30 december 2014 | Av |

Emma började jobba hos oss i år också (många nya när ett bibliotek får en nystart!). Hon arbetar mest med våra e-böcker och databaser och du kan ha träffat henne på ett av våra teknikdrop-in. Här kommer hennes summering av 2014.

Chimamanda Ngozi Adichie | Americanah
För min del var en av årets bästa romaner helt klart Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie.

Americanah är en förträfflig roman där handlingen spänner över tre världsdelar och under femton år. Boken berör många tunga ämnen som kulturell tillhörighet och globalisering. Huvudpersonen Ifemelu bestämmer sig för att flytta hem till Nigeria efter femton år i USA. I romanen får vi ta del av hennes upplevelser av att vara invandrare i USA och hur hon blir betraktad när hon kommer tillbaka till Nigeria där hon nu ses med andra ögon efter alla dessa år utomlands. I allt detta får läsaren också följa hennes tilltrasslade kärlekshistorier. Chimamanda Ngozi Adichie skriver väldigt indragande och jag har svårt att släppa den här boken, den nådde rakt in i mitt hjärta.

När det gäller film måste jag nog säga att min personliga favorit det här året är den polska filmen Ida av regissören Pawel Pawlikowski. Tyvärr har den inte kommit på biblioteket ännu men förhoppningsvis får vi in den så snart den släppts med visningsrättigheter. Detta är en otroligt vacker film som rent bildmässigt hänför mig något enormt. Handlingen tar sin utgångspunkt i nunnan Idas liv. Hon har sedan hon var liten bott i ett katolsk nunnekloster. Sanningen om hennes bakgrund luckras upp genom en moster och det visar sig att hon är född av en judisk mor. Samtidigt som hon får veta detta träffar hon på en pojke som vänder upp och ner på hennes tillvaro. Missa inte denna!

När vi kommer till musik har The Nationals skiva – Trouble will find me och First Aid kits skiva Stay Gold spelats varma hemma hos mig.