Arrangemang

Foto: Wilma Westin

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Don’t touch my hair (igen)

Publicerat 21 oktober 2016 | Av |

Dynamo är glada att kunna presentera Salem Yohannes inspirerande och normkritiska föreläsning Don’t touch my hair. Igen.

För några år sedan höll Salem två engagerande och välbesökta föreläsningar om afrohår och normer på stadsbiblioteket. Nu är hon alltså tillbaka.

Beyoncé har det. Michelle Obama har det. Till och med Alice Bah-Kunkhe har det. Alla har rakt hår, trots att de förmodligen naturligt har afrohår.

För två år sedan förbjöd det amerikanska försvarsdepartementet afrofrisyrer bland alla sina medarbetare. I år förbjuder den sydafrikanska skolan Pretoria High School också afrofrisyrer. Varför är afrohår ett problem? Varför är det negativt laddat? Och varför väljer svarta kvinnor i maktpositioner ha rakt hår?

På ett kreativt och nytänkande sätt tar Salems C-uppsats Don’t touch my hair tag i kontroversiella frågor om afrohår, genus och ras. Uppsatsen utgår ifrån afrohår som en markör för ras precis som en mörkare hudfärg och följer sju afrosvenska tjänstekvinnor på jobbet. Uppsatsen beskriver och analyserar deras uppfattningar och erfarenheter av afrohår i professionella rum, mer specifikt offentligt förvaltning.”

Salem Yohannes är föreläsare, kommunikatör och dansare med kandidatexamen i Statsvetenskap.

Välkomna att lyssna på Salem som med kritiskt öga pratar utifrån egna upplevelser och med utgångspunkt i uppsatsen Don’t touch my hair, som handlar om svart kvinnligt hår inom den svenska offentliga förvaltningen. Till stadsbiblioteket kommer Salem för att prata om hur det är att uppfattas som annorlunda, och om de frågor man kan stöta på som svart kvinna i Sverige.