Boktips, Skönlitteratur

Daria Gaydur. Foto: privat.

Darias bästa korta romaner 2018

Publicerat 27 december 2018 | Av |

Vi ger oss inte! Vi fortsätter summera året 2018. Daria jobbar på enheten Media och köper bland annat in litteratur på olika språk. Här tipsar hon om tre korta poetiska romaner. Tre gripande människoöden.

Sovjet

Tidens larm av Julian Barnes är en klingande och historisk berättelse om själens tandvärk som plågar den stora ryska kompositören Dmitrij Sjostakovitj under hela hans liv i den här totalitära, surrealistiska och tragikomiska verkligheten.

Vad skulle man kunna sätta in mot tidens larm? Bara den musik vi har inom oss – i själva vår existens – vilken av vissa förvandlas till verklig musik. Vilken, under årtiondenas gång, om den är stark och sann och ren nog att överrösta tidens larm, förvandlas till en historiens viskning.

Burundi

Litet land av Gaël Faye är en självbiografisk coming of age-roman där äventyr och hyss, kamratskap och första förälskelsen, försök att hitta sig själv och förstå omvärlden kommer i en tid när hemlandet drabbas av en blodig statskupp.

Man ska inte tvivla på saker och tings skönhet, ens under en himmel som torterar. Om du inte förvånas över tuppens galande eller över ljuset ovanför krönen, om du inte tror på din själs godhet, då kämpar du inte längre, och det är som om du redan var död.

Turkiet-Tyskland

Madonna i päls av Sabahattin Ali är en smärtsam och samtidigt ljuv historia om en känslig man och en stark kvinna, där olika kulturer krockar, könsroller omvänds och kärleken såväl återupplivar som dödar hopp.

Man glömmer med tiden smärtan från förlusten av till och med de värdefullaste ting, rikedomar och lycka. Det enda man aldrig kommer över är förlusten av människor, och varje gång man minns dem smärtar det. Kanske är vad som framförallt plågar oss tanken på att allt skulle ha kunnat vara annorlunda. Om man hade varit mer fatalistisk skulle man ha tillskrivit ödet allt och utan protester fogat sig.