Boktips, Skönlitteratur
Omslag till Daisy Jones & The Six av Taylor Jenkins Reid. Bookmark förlag.

Daisy Jones and The Six

Publicerat 27 maj 2021 | Av |

Tänk dig en riktigt underhållande rockbiografi där bandmedlemmarna uttalar sig helt ärligt men ofta motstridigt om hur det gick till när ett av världens bäst säljande album blev till. Det är 70-tal, det är sex, droger och rock’n roll.

I boken Daisy Jones and the Six är The Six är ett hyfsat framgångsrikt band med den musikaliska och dominanta Billy som frontfigur. Daisy Jones är en skitsnygg naturbegåvning som blir inbjuden att göra en duett med Billy. Hon är både en fantastisk sångare och hon har en talang för att skruva till banala kärlekstexter så de blir smartare, coolare och mer tvetydiga. Låten blir en sån makalös succé att det vore vansinne att inte bjuda in Daisy att bli permanent medlem i bandet. Och det är klart hon vill vara med.

Men när Billy och hon ska samarbeta blir det friktion minst sagt. Han som varit en slags envåldshärskare i sitt eget band blir för första gången tvingad att kompromissa.

Och samtidigt gror det en massa andra spänningar mellan bandmedlemmarna. Eddie, som länge varit förbannad över att ha så lite inflytande. Pete, som funderar på att fria till sin tjej och lägga av med turnerandet. Karen och Graham som inleder ett förhållande i smyg. Daisy som impulsivt gifter sig med en italiensk prins och inte vill erkänna att hennes droganvändande inte bara är kul längre. Och så vidare.

Daisy Jones and The Six har inte funnits på riktigt. Och hade de gjort det hade de förmodligen inte gjort allt det allra viktigaste i sina liv samlat på ett drygt år. Eller uttalat sig fullt så öppet om sina känslor för de andra i bandet, ens 50 år senare. Men det är ju det som är spännande här. Och även om jag många gånger under läsningen önskade att jag kunde googla fram ett fotografi som beskrivs eller lyssna på några av de där fantastiska hitsen så är det skönt att inte kunna göra det och bli besviken. Nu får allting vara precis så där otroligt bra som det beskrivs i boken.

Och om man ändå vill ha lite mer verklighetsförankring och soundtrack kan man gissa att handlingen bygger löst på Fleetwood Mac och deras bästsäljare Rumours som författaren Taylor Jenkins Reid lyssnat mycket på.

Boken kommer bli en TV-serie och jag kan verkligen förstå varför. Det här är precis lika underhållande som att klämma en massa avsnitt av en ny bra serie på samma kväll. Ladda upp med praliner och sjunk ner i soffan eller trädgårdsstolen med Daisy Jones and The Six

Boken finns även som e-bok på engelska, både som text och som ljud, i appen Libby. Logga in med bibliotekskortnummer och PIN-kod.