Barnböcker, Boktips, Skönlitteratur

Böcker till Alla hjärtans dag

Publicerat 14 februari 2019 | Av |

Frossa i kärleksböcker på alla hjärtans dag! Lycklig eller olycklig kärlek. För vuxna, unga och barn. Här finns tipsen från oss.

För vuxna

Nej och åter nej

Lotta på bibliotekets vuxenavdelning tipsar om Nej och åter nej av Nina Lycke.

Ja vad är kärlek egentligen? Vad är det vi vill ha, när och om vi letar efter någon att älska?

Fantastisk bok att sträckläsa för oss medelålders cyniska realister.

Träd, kärlek och andra växter

Ulla-Britt, som jobbar på bibliotekets vuxenavdelning, tipsar om Träd, kärlek och andra växter av Anne Hope Jahren.

En självbiografi där vi får ta del av en uppmärksammad forskargärning inom geobiologi.

Det är en intressant levnadshistoria som tecknas och kärleken intar en viktig roll i berättelsen.

Inte för nära

Ingrid på avdelningen för vuxna tipsar om boken Inte för nära av Colleen Oakley.

Jubilee Jenkins lider av en högst ovanlig form av allergi, vilket innebär att hon inte klarar hud mot hud-kontakt med andra människor. Detta har fått till följd att hon också utvecklat social fobi av hiskliga mått. När hon möter hon den frånskilde, tafatte och inbundne tvåbarnspappan Eric Keegan uppstår förstås komplikationer.

Lättsam, rörande, dråplig och romantisk läsning! Att boken delvis utspelar sig på bibliotek ger den förstås en extra stjärna i kanten!

Dagen efter

Sara L på vuxenavdelningen, som jobbar med den här bloggen, tipsar om Dagen efter av Lionel Shriver.

Om Irina som ställs inför valet att vara otrogen. I en version faller hon för frestelsen, i en annan inte, och sen får läsaren parallellt följa de två olika liv som blir resultatet. Svindlande och spännande om livsval och kärlek.

Tillsammans är man mindre ensam

Lena som är kommunikatör på bibliotekets informationsavdelning tipsar om Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda.

Fransk bästsäljare om hur fyra kantstötta personer möts, delar tillvaro, helar varandra och återupptäcker förmågan att älska.

För unga

Flickvänsmaterial

Sara N från ungdomsavdelningen Dynamo tipsar om Flickvänsmaterial av Yrsa Walldén.

Första sommaren efter gymnasiet och Roxy ska bli kär. Himlastormande kär. Bästisen Eva fixar dejter på löpande band, alla minst sagt katastrofala. Tills hon en dag blir räddad från en bullälskande besserwisser av grannen Mia.

Det är skrattahögt-roligt, stilsäkert och intensivt. Snabbläst och hög igenkänningsfaktor för alla som någon gång varit unga, byggt luftslott och letat efter kärleken i dejtingdjungeln. Plus för den fina skildringen av Roxy och Mias vänskap.

Psycho girl och Alltid fucka upp

Jenny från Dynamo tipsar om två böcker:Jag älskar att läsa om relationer som är rätt kassa för en. Kanske för att det är skönt att känna igen sig, att andra begår liknande misstag som en själv har gjort. Förra året kom flera serieromaner på temat, och jag fastnade lite extra för två av dom: Agnes Jakobssons Psycho Girl och Moa Romanovas Alltid fucka upp.

I Psycho Girl följer vi Agnes, som är 20 år och börjar dejta en 15 år äldre kille, Lillis. De inleder en ganska kravlös relation, men Agnes känner sig mer och mer som en reserv för Lillis, en plan B. Hon blir besatt av att han ska gilla henne och vilja vara med henne, även om han dricker O’boy till pastasallad, har fula katter, ryter åt henne att hon inte får gråta, och även om hon inte är säker på om hon ens vill vara ihop med honom egentligen. En fartfylld roman om besatthet och bekräftelse.I Moa Romanovas Alltid fucka upp får vi ta del av Moa och hennes kris. Hon har panikångest varvat med depressioner och går därför till en svindyr psykolog. Hon ligger i sängen i sin stökiga lägenhet i Gamlestaden och swipear planlöst på Tinder, när en känd medieman plötsligt dyker upp som en match. Känd medieman, 53. De börjar ses och höras, och han säger att han vill bli hennes mecenat. Why not, tänker Moa, och en väldigt knepig relation har sin början.

För barn

Lennarts listor

Helen som jobbar på stadsbibliotekets barnavdelning tipsar om hennes favorit kärleksbok Lennarts listor av Barbara Bottner & Gerald Kruglik.

En kärleksfull bilderbok om vänskapen mellan Lennart och hans granne Albert. Boken skildrar det fina med att ha en nära vän när man är rädd.

Böckerna om Dunne

Sara L som egentligen jobbar på vuxenavdelningen tipsar igen:

Böckerna om Dunne av Rose Lagercrantz handlar om Dunne som är nervös för att börja skolan men får en riktigt fin kompis nästan på en gång, Ella Frida. Och sen fortsätter Dunne och Ella Frida att vara innerliga vänner, trots lite bråk, en flytt och diverse katastrofer.

Supercharmigt om känslan att ha en bästis man inte vill leva utan.