Barnböcker, Skönlitteratur
Detalj ur omslag Bilderboksretro, Norstedts förlag.

Detalj ur omslaget till Bilderboksretro 50-tal. Norstedts Förlag.

Bilderboksretro bland vittror, rövare och mucklor

Publicerat 4 juni 2013 | Av |

Som ny bibliotekarie på Stadsbiblioteket vaskar jag bland bok- och biblioteksminnen för att bjuda på mina allra första.

På mitt barndomsbibliotek var lånedisken lika hög som borgen rövarna flyttar in i natten då Ronja Rövardotter föds och blixten klyver Mattisborgen mitt itu, då vildvittrornas skri skär över tornen och ekar i Helvetesgapet. Med nöd och näppe nådde man upp för att lämna de böcker som tillfälligt fått bo hos oss barn på förskolan Lysmasken. Nya äventyr väntade och vi dök bland bokskatterna. I bilderbokstrågarna viskade berättelserna.

Därinne växte ett träd. Några klättersteg uppför den grova stammen gömde sig ett tittskåp med figurer från sagornas värld. Ovan rötterna fanns flera krypin med en egen färg och läslampa. I den lilla lila hålan bläddrade jag sida till sida och drömde mig in i Ilon Wiklands illustrationer. Hjärtat slog när Fiolito och hans fyrtio rövare ville stjäla Mimmis pärlhalsband trots att Peter sagt att Ingen rövare finns i skogen. John Bauers troll skrämde slag på mig.

Rävjakten fick skrattet att bubbla när Gubben Pettson och katten Findus överlistade sin granne för att rädda både räv och höns. Lyckan att upptäcka en ny muckla var lika stor som suget efter Pannkakstårtan när man läste sin favoritbok gång på gång. ”Stick du stygga spöke, för du finns ju inte” var en användbar ramsa att rabbla då oknytt lurade under sängen eller då man smög nedför den långa källartrappen i det blå huset på gatan där jag bodde. Tack, Alfons Åberg!

Ibland mindes jag inte orden de vuxna läst men ur hörlurar strömmade Astrid Lindgrens trygga röst om Barbros Allrakäraste syster Ylva-li. De som har ett hemligt språk som bara de förstår. Jag blev alltid lite ledsen när hon avslutade sin berättelse: ”Imorse, när jag kom ut i trädgården, såg jag att Salikons rosor hade vissnat. Och något hål i marken fanns där inte mer.”

Minns eller upptäck bilderböcker i Lisa Bjärbos Bilderboksretro 50-tal, Bilderboksretro 60-tal och Bilderboksretro 70-tal eller botanisera i våra bilderbokstrågar. I väntan på Bilderboksretro 80-tal finns berättelserna med oss och dess träd knoppar och växer.

Kanske blir någon av årets ALMA-pristagare Marisol ”Isol” Misentas böcker eller Sara Lundbergs Vita streck och Öjvind, som nominerats till Nordiska rådets nya pris för barn- och ungdomslitteratur, nya favoriter?

Har du en favoritplats på biblioteket? Kanske hittar du en ny på Stadsbiblioteket när det återinvigs vid Götaplatsen om knappt ett år!

Vi ses på biblioteket!
//Rebecca