Blogg, Boktips, Talböcker

Bos väska. Foto: Stadsbiblioteket

“Bibliotekarien där ansåg att jag läst flest böcker i hela Lysekil”

Publicerat 13 mars 2023 | Av |

I en serie inlägg presenterar vi några av våra talbokslåntagare. Talböcker är inlästa böcker som kan lånas på CD-skiva, minneskort eller direkt i appen Legimus av den som har en läsnedsättning och inte kan tillgodogöra sig tryckt text. Den här gången har vi pratat med Bo Dankvardt, 74 år och storläsare.

Hej Bo! Hur länge har du läst talböcker?

I tre år. Då när jag fick diagnosen som påverkade min syn.

Vad har du för relation till litteratur och läsning?

Den är stor. Den är stor på så sätt att jag haft ett aktivt entreprenörsliv då jag läst många böcker vid sidan, allt ifrån svensk skönlitteratur till utländskt. Jag vet inte om det stämmer, men under några år var jag i Lysekil, och bibliotekarien där ansåg att jag läste flest böcker i hela Lysekil.

Hur väljer du ut vad du ska läsa?

Det är mest spontant. Bara det är god behandling av språket.

Du läser ganska olika saker?

Oh ja.

Har du någon favoritförfattare?

Nu har det varit Sara Lidman och Kerstin Ekman, därför att det är två stora, svenska, litterära personer.

Vill du dela med dig av ett boktips till andra talboksläsare?

Oj. Ja den här senaste jag lånade – Stöld, av Ann-Helén Laestadius. Den tyckte jag var fascinerande på grund av detta med ursprungsbefolkning och nybyggarna – den konflikten finns fortfarande. “Varför ska renarna ha så stor yta”, tycker en del. Och det belyser den här boken väldigt tydligt. Hatet som finns.

Förra gången du var här så frågade jag om den här väskan som du brukar bära med dig. Vill du berätta historien om den?

Den är mycket, mycket enkel. Tyget är Josef Frank, den är köpt på Svenskt tenn på Strandvägen i Stockholm. Och min fru, som fick Alzheimers, hade den här för att bära sina dokument i. Så på det sättet, när hon gick ur tiden, följer den med varje dag till Valhallabadet.

Den är som några har sagt “vintage”, och de har sagt “du kan få det och det”, men den säljer jag inte.

Är det något mer du vill tillägga?

Ja, det finaste av alltihopa, det är allt det bemötande som man får här inne, men vänlighet och hjälpsamhet och så vidare. Det är helt otroligt. Jag menar ju på att Alla hjärtans dag är 365 dagar om året, och det märker man ju direkt när man kommer. Här finns inga hinder för hjälpsamhet.

Ann-Helén Laestadius Stöld finns förutom som talbok att låna som tryckt bok, e-bok, ljudbok samt i lättläst utgåva. Uppföljaren Straff gavs ut i januari i år.

Läs även inlägget En 105-årings tankar om läsning