Skönlitteratur

Augustpriset hägrar för Kjell Westö?

Publicerat 23 november 2013 | Av |

Finlandssvenska författaren Kjell Westös Hägring 38 är en av sex nominerade till Augustpriset 2013. Kangastus 38 (finsk titel på samma bok) är en av sex nominerade till Finlandiapriset i år.

Tidningen Helsingin Sanomat har i sin recension kallat Kjell Westö för tidsmaskin. I dagarna har denna ”tidsmaskin” mottagit Helsingfors Kulturpris som delas ut årligen av kultur- och biblioteksnämnden. Enligt prismotiveringen är Westö en unik författare i sina skildringar av Helsingfors historia och helsingforsarna, och han vågar också skriva om svåra och smärtsamma ämnen. Helsingfors är inte bara hans hemstad, utan också ett genomgående tema i hans romanproduktion.

Hägring 38 utspelar sig i Helsingfors under åtta månader, från mars till november 1938. Året då människor levde förhållandevis hoppfulla om framtiden, moderniteter som biografer och dansmusik blev folks nya fritidsintressen. Olympiastadion invigdes sommaren 1938 i Helsingfors, nya hyreshus byggdes och restauranger och caféer blev populära bland stadsborna. Titeln Hägring 38 kan tolkas optimistiskt som en dröm om ett ”normalt liv”- en illusion, men ordet kan ha en negativ klang, som en falsk förhoppning.

I Hägring 38 finns två huvudpersoner, advokat Claes Thune och hans nyanställda sekreterare Matilda Wiik. Thune och hans gamla vänner träffas i Onsdagsklubben, som diskuterar världspolitik och umgås regelbundet sedan ungdomsåren. Splittring uppstår bland vännerna när de politiska åsikterna drar åt olika håll. Thune är en liberal humanist medan några beundrar Hitlers expansionspolitik. Vänskapen får också en prövning efter att Claes Thunes fru har lämnat honom för en av medlemmarna i Onsdagsklubben. Advokatens liv blir ensamt och färglöst.

Sekreteraren Matilda Wiik är oklanderlig och ordentlig i sitt arbete men hemlighetsfull om sig själv. Onsdagsklubben träffas på kontoret en kväll och fru Wiik hör en mansröst som hon förskräckt känner igen. Sida för sida, kapitel för kapitel nystas Matildas förflutna upp och hennes mardrömmar tvingar henne till handling…

Vem vinner Augustpriset som avgörs 25 november? En vecka därefter, 3 december, får vi veta vinnaren av årets Finlandiapris. Kjell Westö har haft medvind i höst, och vad än resultatet blir är nomineringarna till dessa ”tunga” priser inte att underskatta. Westö har skrivit en viktig bok som tar upp svåra saker och det är väl aldrig fel att bli påmind om sin historia och kanske ta lärdom av det?