Skönlitteratur

Detalj ur omslaget. Förlag Norstedts

Akademimorden – underhållande eskapader och hemliga sällskap

Publicerat 27 juni 2014 | Av |

Ett spektakulärt mord i Berzeliiparken i Stockholm är upptakten till en serie mord vars makabra mordmetoder jag inte sett maken till sedan de tidiga TV-avsnitten av Morden i Midsomer.

När krutröken från den antika slaglåsrevolvern skingrats visar det sig vara Svenska Akademiens Ständige Sekreterare Hubert Rudqvist som blivit mördad. Lyssna på ljudboken där Martin Halland med lugn och säker stämma lotsar oss genom upptågen i Akademimorden: 18 ledamöter 18 måltavlor.

Författaren Martin Olczack känner du kanske redan som pappa till Megakillen, alla 6-åringars favorit, som en dag bestämmer sig för att bli superhjälte. Lite på samma sätt är det med Leo Dorfman i Akademimorden, där han sitter i sitt ruffiga antikvariat på Söder, sörplar örtte och har småtråkigt. När en hetlevrad ungdomskärlek vid namn Claudia Rodriguez tillika polis vid riksmordskommissionen stormar in och ber om hjälp tvekar han inte länge. Snart är paret både en historisk komplott och ett hemligt brödraskap på spåren.

Intrigen är kanske inte den mest trovärdiga som jag hört, men den bjuder åtminstone på fart och fläkt. Jakten efter ledtrådar bedrivs i hemligstämplade arkiv och bibliotek med kufiska bibliotekarier. Trots att Olczak utan hämningar blandar fakta med påhitt så lär vi oss åtskilligt om Svenska Akademien. Miljöskildringen får mig på gott humör; det märks tydligt hur mycket författaren älskar sin stad.