Skönlitteratur

Absint – Historien om en blåmes

Publicerat 9 juli 2014 | Av |

Oslagbar sommarläsning. Du behöver inte vara ornitolog för att älska Absint.

Somliga böcker återkommer man troget till. En sådan bok är Absint av Niklas Rådström med Catharina Günther-Rådströms superba illustrationer. Nu har jag också upptäckt att den finns som ljudbok. Med Niklas Rådström som självskriven inläsare bjuder den på några förtrollande lyssnartimmar.

Absint är Niklas Rådströms otippade namn på den blåmesunge som familjen Rådström tar hand om när den fallit ur boet. Det blir bråda tider hos Rådströms. Fågelungen måste bokstavligen ha mat stup i kvarten för att inte svälta ihjäl. De matar den gapande dunbollen med uppblött valpfoder och låter honom husera i en skokartong.

När familjen beger sig till sitt sommarnöje på Öland har de inte hjärta att lämna Absint, utan tar honom med sig. Här finputsar han sin flygteknik med ”tunga, våghalsiga uthopp som ur gamla stumfilmsklipp av det tidiga 1900-talets misslyckade flyguppfinningar”.

Blåmesen glupar fortfarande i sig ett och annat skrovmål hemma och sover inomhus nattetid. Han lever farligt, men är ännu inte redo att klippa banden med fosterfamiljen.

Du behöver inte vara ornitolog för att älska Absint. Rådström tillskriver honom mänskliga känslor och reaktioner och inspirerar oss till att se storheten i det lilla. Kulturhistoria blandas med filosofi och naturlyrik. Språket består av hisnande liknelser och bär på ett stort vemod. Rådström nedtecknar kloka ord om livets förgänglighet och vikten av att leva i nuet.

Författaren har gett sig in på en upptrampad litterär stig med klassiska mästerverk som Björn von Rosens Samtal med en nötväcka från 1966. Nötväckan Pumpan och von Rosens kärleksfulla relation kom att vara i nio år och var ”ett stycke upplevd lyrik”.

Vill du lära dig skilja en blåmes från en nötväcka så kan du ta dig en titt på bibliotekets böcker och cd-skivor om fågelarter och deras läten i Gotlib.

Avslutningsvis vill jag citera Tomas Tranströmers ord att grunna på och njuta: ”I fågelsångens tunnel öppnar sig en låst port.”