Skönlitteratur
Detalj från omslag till Kungarnas krig av George R. R. Martin. Forum Bokförlag.

A song of Ice and Fire

Publicerat 13 juli 2010 | Av |

George Martin med serien ’A Song of Ice and Fire’ är måhända inte det senaste inom fantasygenren men ligger ändock väldigt högt upp på listan över böcker som måste läsas.

Historien utspelar sig i en fiktiv värld i medeltidsanda kallad De Sju Rikena. Detta är dock bara en liten del av bokens värld men detta, tillsammans med de Fria Städerna och Ingenmanslandet ovan De Sju Rikena är där större delen av boken utspelar sig. I historien finns de heroiska riddarna, de hjälplösa fattiga och adeln vars diaboliska planer aldrig verkar sina.

Böckerna har ett annorlunda upplägg jämfört med de flesta andra med liknande stuk. Istället för den typiska bondepojken som genom någon traumatisk upplevelse måste bege sig från sin lilla by och rädda världen centreras detta episka äventyr runt just adeln. Ränker smids, lönnmördare anställs och fejder påbörjas och avslutas. Historien placerar oss i en era av tillfällig fred efter att en revolution störtat Aerys Targaryen och utrotat hans korrupta hovmän, men bara för att huvudet på draken är borta betyder de inte att kroppen följer med. Den nya kronan är inte alla till lags och gamla konspirationer flammar snabbt upp till liv, Kung Richard går inte säker bland sin egen familj längre.

Samtidigt på andra sidan havet gömmer sig den pojke och flicka, kronprins Viserys med sin syster Daenerys, som lyckats fly undan brutaliteterna då den sista kungen av huset Targaryen mördades. De rör sig som tiggare från stad till stad i de Fria Städerna och lever på sin titel, allt medan de drömmer om hur de en dag ska kunna ta tillbaka riket som blev bestulet dem.

Boken är riktad mot den lite äldre målgruppen och är definitivt inte läsmaterial för de i nedre tonåren. Tillvaron är inte förskönad utan det är en kall och brutal beskrivning av livet för sexhundra år sedan. Fokuset på adeln skiljer den från många andra fantasyböcker. Användandet av riddare till exempel, som näst intill är icke-existerande i Eragon, Lord of the Rings eller The Wheel of Time, är mer omtalade i A Song of Ice and Fire.

Trots att det är mycket fokus på våldsamheter finns det klara inslag av både kärlekens kraft och vänskapsband, hur man kan korsa alla lagar för kärleken och gå emot allt vad gudar och människor vet för att få vara med den man älskar. Boken är välskriven och man märker att George R. R. Martin har lagt ner mycket hjärta i skapandet av den, jag rekommenderar varmt denna bok för alla som gillar Fantasygenren.

Serien består av 7 böcker på engelska, 5 finns att låna på biblioteket och 2 av dem är böcker som inte har kommit ut än.

1. A game of thrones
  2. A clash of kings
  3. A storm of swords
  4. A feast for crows