Arrangemang, Skönlitteratur

Klassikerprat på Stadsbiblioteket

Publicerat 18 september 2014 | Av |

”På våren – gryningen, när det gradvis ljusnar, himlen så smått klarnar över bergen och purpuraktiga molnslöjor sveper fram”. Så lyder inledningen till Makura no soshi, som är den japanska titeln på en över tusen år gammal bok.

De flesta japaner känner till denna bok, och den citeras i Japan än i dag. Den svenska titeln är Kuddboken, och den kan ses som en slags anteckningsbok skriven av Sei Shonagon. Författaren till boken arbetade vid det japanska hovet. Kejsarpalatset var en sluten värld, men Kuddboken ger en hel del beskrivningar av vardagslivet där. Fortfarande har boken aktualitet eftersom många känslor och uttryck som förekommer i boken är tidlösa. Shonagan arbetade som hovdam i dåtidens japanska huvudstad, i dag Kyoto. Av kejsarinnan blev Shonagan försedd med en tjock bunt av papper och på dessa började hon föra anteckningar, som sedan förvarades vid hennes kudde. Det var vardagliga betraktelser av olika slag som hon fäste på pränt. Boken ger en god inblick i de seder som förekom vid denna tid och Shonagan skrev också ner dikter.

Läs här hennes poetiska betraktelse kring ”Sådant som gör en nostalgisk”:

”En torkad hasselört. Docktillbehör. Att få syn på lila eller vindruvsfärgade tygbitar skrynkligt sammanpressade mellan sidorna i en bok. Att en trist och regnig dag leta fram ett gammalt brev som berörde en djupt när man fick det.”

Även om Kuddboken på sätt och vis är tidlös så innehåller boken också en del kulturhistoriska antydningar som kan kännas främmande för oss som läser den i dag. För att förstå boken bättre finns därför kommentarer till de olika avsnitten.

Kuddboken är den första av de klassiker som under hösten 2014 ingår i programpunkten Klassikerprat. Måndag den 22 september kl.18 är du välkommen till Stadsbiblioteket! Japankännaren Monica Braw är samtalsledare och kommer att presentera Kuddboken. Arrangemanget, som är en öppen bokcirkel, sker i samarbete med studieförbundet Vuxenskolan.

Låna gärna också konstfilmen The pillow Book, i regi av Peter Greenaway, som anknyter till Kuddboken.

Övriga tillfällen i höst när det gäller Klassikerprat:

torsdag 9 okt kl 18
En vinter på Mallorca av George Sand (1804-1876) Presentatör och samtalsledare: Lena Kåreland, litteraturprofessor och aktuell med Sand-biografi

måndag 20 okt kl 18
Orden som befriar av Marie Cardinal (1929-2001) Presentatör och samtalsledare: Per Magnus Johansson

måndag 3 nov kl 18
Teleny av Oscar Wilde (1854-1900) Presentatör och samtalsledare: Carl-Michael Edenborg, författare och Vertigo-förläggare

måndag 17 nov kl 18
Nere för räkning i Paris och London av George Orwell (1903-1950) Presentatör och samtalsledare: Peter Luthersson, litteraturvetare, förläggare och kulturskribent

måndag 1 dec kl 18
Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen (1935- Presentatör och samtalsledare: Ebba Witt Brattström, feminist, litteraturprofessor och författare