Nedräkningen

Bile Hashi. Foto: Privat.

97 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar!

Publicerat 16 januari 2014 | Av |

Om 97 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. I dag är det författaren Bile Hashis tur.

Bile Hashi är förutom författare också föreläsare. Dessutom är han chefredaktör för Somali Times som är Sveriges enda nyhetsmagazine på somaliska. Sina första år levde han i Somalia men sedan många är han göteborgare.

Vad är det bästa med bibliotek?

Förr gick man till bibliotek för att låna eller lämna tillbaka en bok. Men dagens bibliotek spelar en annan viktig roll. Dagens bibliotek är en mötesplats där folk umgås oavsett kön, språktillhörighet, ålder eller social ställning. Här sker det spontana oplanerade möten mellan människor och här sker ofta kunskaps- och erfarenhetsutbyte. För mig betyder biblioteket också att komma till ett lugnt ställe för att ”bara vara”. Det bästa med bibliotek är att man där kan ta del av kunskap, träffa människor och känna inre lugn.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Svenska folkbibliotek är väl utvecklade och har hög standard. Här finns kompetent personal och ofta en rikedom på aktuell litteratur. Men i mitt drömbibliotek skulle jag vilja möta ett mer aktivt bibliotek som inte väntar på att folk kommer dit utan som mer aktivt lockar och arbetar med att få fler besökare. Jag skulle önska fler arrangemang som t.ex. kulturdagar, nobelfest, bokmässa och bokcirklar. Mitt drömbibliotek har också mycket generösa öppettider. Bokningsbara rum önskar jag också så att en grupp kan samlas kring någon kulturell aktivitet; kanske film?

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Jag spenderade mycket tid i biblioteket under studietiden både när jag gick på gymnasiet och på universitetet. Det är en tid som jag minns som en skön tid! Jag gjorde läxorna där, fikade, träffade kompisar och lyssnade på föreläsningar. Det är kanske därför jag blev författare själv! Ha ha!

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

Jag har inte läst min sämsta bok ännu. Men jag har läst många bra böcker!  Henning Mankell är en favorit. Jag tror att han flyttade från Sverige till Afrika samtidigt som jag flyttade från Afrika till Sverige. Hans bok Vindens son har jag läst flera gånger och den är jättebra.

Vad läser du just nu?

Jag läser en bok som heter Bilal: på slavrutten till Europa av Fabrizio Gatti.

Förutom ett antal böcker på somaliska som Bile Hashi har författat  har han också medverkat i Dråpliga kulturkrockar och Det mångspråkiga biblioteket. Låna dem på Stadsbiblioteket!

Slutligen hoppas vi att Bile och alla andra göteborgare kommer att hitta sitt drömbibliotek den 23 april!

Ett svar till “97 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar!”