Nedräkningen, Skönlitteratur

Aino Trosell. Pressbild.

9 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 14 april 2014 | Av |

Riv barriärena, ofta stavade klass. Se biblioteket som en resurs i integrationen. Om 9 dagar öppnar ett skinande nytt bibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det författaren Aino Trosells tur.

Vad är det bästa med bibliotek?

Att det är öppet för alla, gratis och slösande rikt på böcker, filmer och musik.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Som de ser ut nu ungefär – borde världsarvsskyddas, k-märkas, naturskyddsområdesmärkas, djurskyddas, mänskliga rättighetervärnas, whatever – skyddas mot klåfingriga händer som vill riva ner, trivialisera, rent av privatisera. Biblioteket är vårt gemensamma som de som gick före oss med möda och uppoffringar har byggt upp. Respekt!

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Barndomsminnen – hörnan i biblioteket i Malung där barnböckerna fanns, att få springa dit var som att springa rätt ut i solen en vacker sommardag. Och jag fick låna hur mycket jag ville!

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

En gång när jag nyss debuterat tvingades jag recensera en amerikansk roman som sades handla om kärlek, men den handlade nästan bara om hur folk såg ut och vad de hade på sig. Då stod jag nästan inte ut. Den bästa boken äro tusenden – tänk bara en av de första svenska romanerna Rosen på Tistelön! eller Gösta Berlings saga, Mobergs utvandrarepos, Jack Londons Skriet från vildmarken eller Sara Lidmans Jernbaneepos – å nej, det går inte att nämna bara en.

Vad läser du just nu? Eller lyssnar på?

I öronen hör jag på Theorins Rörgast och på soffbordet ligger Kim Leines Profeterna vid Evighetsfjorden som jag strax ska kasta mig över.

Vad anser du om bibliotekens framtida utmaningar?

Självklart måste biblioteken följa med i utvecklingen, inte minst den digitala. Samtidigt ska vi värna själva idén; en mötesplats där alla som vill kan botanisera bland böckerna utan att det kostar något. Även söka musik eller film. Tillgängligheten är det viktiga, därför bör vi jobba på att riva ner barriärerna, ofta stavade klass. Än i denna dag är det lättare att få LO-medlemmar att besöka ett författarmöte om man lägger det på ett annat ställe än på ett bibliotek, än i denna dag upplever en del stor osäkerhet när de träder in i detta vårt gemensamma vardagsrum. En stor utmaning, och delvis densamma, är också att tillmötesgå de nya svenskarna. Läsning och språk, de egna rötterna och det nya landet, biblioteket har en underskattad roll vad gäller integration, demokrati och läkande.

Här hittar du böckerna av Aino Trosell.