Facklitteratur, Nedräkningen, Skönlitteratur

Aaron Israelson. Foto: Andy Prhat.

85 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 28 januari 2014 | Av |

Om 85 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen.Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. I dag är det journalisten Aaron Israelsons tur.

Aaron Israelson ser verkligen fram emot att Stadsbiblioteket öppnar efter ombyggnaden. – Jag bor precis runt knuten, säger han, på sin breda stockholmska. Aaron är inflyttad göteborgare sedan 2011 och är journalist och chefredaktör för de hemlösas tidning Faktum. Tidigare har han bl.a. varit ledarskribent på Expressen och chefredaktör för Nyheter 24.

Vad är det bästa med bibliotek?

Det högtidliga, men aldrig högtravande, lugnet. Och bibliotekstanken förstås (och här finns risk för att jag blir aningen högtravande); den demokratiska kunskapsspridningen.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Jag gillar i och för sig pampiga bibblor, men allra mest tilltalas jag av det enkla vardagsrumsbiblioteket. En av få fördelar med diktaturen på Kuba tycker jag är den fria biblioteksrörelsen som spridit sig i många människors hem. Det lär ha funnits något liknande i Sverige innan folkhemsbiblioteken spreds över landet.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Jag hoppas att man vågar tro på den hederliga gamla boken, snarare än så kallade nya medier. Jag önskar också ett brett utbud när det gäller tidskrifter. I biblioteket vill jag också gärna ta del av intressanta panelsamtal och föreläsningar.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Som liten grabb var jag väldigt förtjust i Rosa pantern-filmerna med Peter Sellers. När jag var typ tio år lånade jag en biografi om Sellers på stadsbiblioteket. Hans liv visade sig ligga mycket långt från kommissarie Clouseaus. Det var en rätt otäck upplevelse, men också en sjukt spännande inträdesbiljett till vuxenlivet.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

Det kan jag faktiskt inte svara på, men min starkaste läsupplevelse var nog André Brinks Kräftorna vänjer sig, som jag läste för många, många år sedan. Jag har läst alldeles för många dåliga och tråkiga böcker. Fyra argument mot television till exempel. Men det var kul att högläsa ur den när Radiotjänst ringde och frågade varför jag inte hade betalat någon tevelicens. Det var också väldigt länge sen!

Vad läser du just nu?

Ströläser när jag får tid och lugn och ro i flera böcker samtidigt: Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande, Philip Teirs Vinterkriget och på facklitteraturfronten Per Grankvists Engagemang – Batnam, Putnam och jag. Avgiftar mig från teveserier efter att ha överdoserat på inte minst Breaking Bad. Vad gäller musik lyssnar jag för tillfället nästan inte på någonting som producerats senare än mitt födelseår (1978).