Nedräkningen, Serier, Skönlitteratur

Lisa Ewald. Foto: Elin Arvidsson.

71 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 11 februari 2014 | Av |

Om 71 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det serietecknaren och illustratören Lisa Ewalds tur.

Göteborgsfödda Lisa Ewald jobbar med serier, illustration, måleri och grafisk design. 2013 debuterade hon med Allt kommer bli bra. Lisa tycker det är extra kul att prata bibliotek: ”Stadsbibblan var ju faktiskt en stor anledning till att jag började rita serier från första början.”

Vad är det bästa med bibliotek?
Att det är gratis och öppet för alla. Det finns få ställen i samhället som är det. På biblioteket kan du vara för dig själv bland andra. Det finns något fint i det.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
En plats där inte bara alla är välkomna, utan också känner sig helt välkomna och självklara. Där finns ett café med billigt kaffe och fika, både tysta rum och pratrum, både hårda stolar och bekväma soffor samt aktiviteter. Klassikern är en avdelning där man spelar schack men också andra spel. Som tecknare tycker jag det är viktigt med bra möjligheter till att låna skanner och skrivare enkelt utan att behöva vänta allt för länge i kö.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Jag tycker mycket om att lyssna på talböcker. Det är tråkigt med tystnad och jag trivs med att lyssna när jag ritar eller cyklar. Ett enkelt sätt att låna talböcker exempelvis i mp3-form, efterfrågar jag. Stadsbibliotekets avdelningar för serier och ”unga vuxna” betydde mycket för mig när jag var yngre. Liknande avdelningar hoppas jag ska bli större och frodas. Föreläsningar, samtal och workshops bör föregå av ett normkritiskt tänkande.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Jag började på Waldorfskola i sjuan och hade gått i min nya klass i några veckor och spanat in en tjej som jag inte riktigt umgåtts med ännu. Vi hade en renässansperiod och skulle dela upp oss i par och jobba med olika teman. Temat ”Slott och fester” fanns kvar och jag och den här tjejen skulle jobba ihop. Efter skolan åkte vi till stadsbibblan för att leta information. Jag minns det som att vi verkligen klickade där och då – hade väldigt svårt att koncentrera oss på skolarbetet för att vi skrattade så himla mycket. Allt kändes nytt, spännande och tryggt inne i värmen med det gula ljuset – samtidigt som det hade blivit mörkt ute på Avenyn där regnet glittrade på asfalten.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Dåliga böcker läser jag sällan ut. Både när det gäller filmer och böcker vill jag fastna direkt. Jag gillar spännande böcker. Det behöver inte vara av superbra kvalitet, men det är skönt att komma in i en annan värld där man bara vill fortsätta vara ända tills boken är slut. Jag försöker vara djup och smart och läsa facklitteratur, men ofta slutar det med att det är typ spänningsromaner som är de böckerna jag faktiskt läser ut.

Läser och lyssnar du på något särskilt just nu?
Tyvärr ligger det en hög med böcker vid min säng som jag rör alldeles för sällan. Telefon och dator kan lätt förstöra läsandet, vilket är sorgligt på ett sätt. De senaste böckerna jag läste var Cirkeln och Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag längtar till sista boken i Engelsforstrilogin. I övrigt gillar jag att lyssna på podcasts, exempelvis Kulturens ABC med Cecilia Suhaid Gustafsson och Caisa-Stina Forssberg, som handlar om deras liv i kulturbranschen och är himla kul.