Nedräkningen, Skönlitteratur

Pål Eggert. Foto: Ola Ljelbye.

69 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 13 februari 2014 | Av |

Författaren Pål Eggerts drömbibliotek ser ut som ett slott med stora kristallkronor i taket. Om 69 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Pål Eggert skriver fantasy och skräck. Han senaste roman Borde vara död utspelar sig i Göteborg och blandar socialrealism med skräck.

Vad är det bästa med bibliotek?
Att du kan vara hur fattig och obildad som helst – med undantag för analfabet – och hitta något som passar just dig där. Är du bara tålmodig så finns boken där du kan bläddra fram dig själv, läsa dina egna ord om hur du är, vill vara eller hatar att vara.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Jag är gammeldags. Vill mest ha ett gammalt slott med skumma prång och stora salar med kristallkronor i taket. Hyllor som bångnar av böcker och alltid något nytt att upptäcka. Det senaste och det äldsta sida vid sida.

Vad hoppas du på i det nya biblioteket?
Jag hoppas att jag blir överraskad, att jag får se något som jag inte riktigt kan föreställa mig. Sen hoppas jag förstås på att kärnverksamheten är intakt, nämligen att det finns massor av böcker där. Och gärna en massa serier också.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
När jag återsåg en kvinna som jag inte träffat på flera år vid en låneautomat. Jag är numera gift med henne.

Vilken är den bästa/sämsta bok du läst?
Det här är ju en omöjlig fråga. Jag läser i regel inte böcker som jag verkligen tycker är dåliga och vill inte ödsla kraft på att skriva om dem. Men några böcker som är bra som jag läst den senaste tiden är: Varför vara lycklig när du kan vara normal av Jeanette Winterson, Min oskuld och Pearl Harbour av Bukowski, Skalpelldansen av Milewski och Amatka av Karin Tidbeck.

Vad läser du just nu?
Jag läste nyligen ut Factotum av Bukowski och väntar på att få läsa färdigt Svulten av Taivassalo. Jag fick låna den senare av en kompis men hann inte läsa mer än halva. Och så håller jag på med Doktor Joseph av Andreas Roman.