Nedräkningen

Valle Wigers. Privat foto.

58 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 24 februari 2014 | Av |

Om 58 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det författaren Valle Wigers tur.

Författaren Valle Wigers är född i Halmstad 1976 och uppväxt i Göteborg. God natt, oktober är hans skönlitterära debut som gavs ut 2013 och är en uppväxtskildring om tillhörighet, saknad och försoning. Romanen utspelar sig i huvudsak i Göteborg. Läs gärna mer om den starka romanen här. Valle hoppas att Göteborgs Stadsbibliotek satsar på författare som har svårt att komma fram i bruset och att de unga göteborgarna hittar till biblioteket och inser vilken underbar plats de kommit till.

Vad tycker du är det bästa med bibliotek?
Det bästa med bibliotek manifesteras för mig i ett aktuellt exempel: Nyligen vann Kim Leine Nordiska Rådets litteraturpris. Pappa ringde och förklarade att jag måste läsa Kalak, Leines debutroman som kom ut 2007. Jag sökte på nätet och såg att den fanns på Östermalms Stadsbibliotek så på lunchen gick jag dit och lånade den. Jag sträckläste den, en enorm läsupplevelse.

Eftersom bokhandelskedjorna bara vågar ta in bästsäljare och kokböcker är biblioteken en ynnest, en omistlig guldgruva. Dessutom är det en plats där generationer möts alldeles gratis, omgivna av 29 bokstäver i tusentals berättelser som alla speglar livet. Vad kunde vara vackrare?

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Kanske som nya Stadsbiblioteket Göteborg?

23 april invigs det nya Göteborgs Stadsbibliotek på Götaplatsen. Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Jag hoppas att biblioteket satsar stort på det bokhandeln inte längre vågar – titlar från mindre förlag, debutanter, alla unika röster som har svårt att komma fram i bruset. Och att de unga Göteborgarna hittar dit och då inser vilken underbar plats de har kommit till.

Har du något biblioteksfavoritminne?
Första gången min son och jag var på biblioteket i stadsdelen vi bor fanns där en utställning baserad på den populära barnboken Knacka På! som vi hade läst och knackat på många kvällar. Att se honom möta fiktionen i verkligheten var fantastiskt.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Bäst denna kväll: Min Kamp 5 av Knausgård. Det där med sämsta bok är känsligt. Men Körkortsboken gav mig ångest varje gång den visade sig.

Vad ser du på just nu?
Just nu tittar jag på Homeland, saknar Breaking Bad (Tv-serier att låna på biblioteket) och läser Simmaren av Joakim Zander.

Vad lyssnar du på just nu?
Soundtracket i mitt liv kommer alltid att vara Stone Roses, Broder Daniel och Håkan Hellström. Apropå Håkan – som ju bara blir bättre med åren – så brukar även skönlitterära författare i regel skriva som vassast runt och några år efter 40, förhoppningsvis stämmer det in på mig också.

Ett svar till “58 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar”

1. Det gläder mig så att också du hittade till Kalak, den osannolikt sanna berättelsen. Och att det var jag som satte dig på spåret