Film, Nedräkningen, Skönlitteratur

Petra Revenue. Privat foto.

50 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 4 mars 2014 | Av |

Om 50 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det Petra Revenues tur.

Författare, konstnär och regissör för både teater och film – Petra Revenue berättar på många sätt och har fått pris för sitt arbete. Det är de delade fantasierna som drar henne allra mest till biblioteket (där du kan låna Petras böcker och filmer).

Vad är det bästa med bibliotek?
Att man kan drunkna i andra människors subjektiva blick på omvärlden och dela fantasier. Det är också en fin mötesplats för samtal och lek med tankar. Men just det där med de delade fantasierna är det jag dras till mest. I vardagen tolkas allt så bokstavligt – det är en av vår tids stora problem tror jag. Vi fastnar i vad vi namnger som verklighet, när vi alla bär en dimension till. Enskilda berättelser, men även en kollektiv gemensam historia. Biblioteket är templet som skyddar den och bär den vidare.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Det har en levande roll i det offentliga samtalet. Är med och ordnar diskussioner, debatter och lyfter ämnen. Det får gärna vara vackert. Ett vackert rum fullt med fantasi.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Allt.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Mina bästa minnen är kopplade till egna och andras uppläsningar och samarbeten. Vårt drömprojekt på Teater Trixter har Stadsbiblioteket som samarbetspartner. Vi samtalade med era gäster och samlade in drömmar i våras. Det var så kul!

Jag har även hållit några givande kurser i dramatiskt skrivande i er regi. Mixen på folk var underbar, några elever och jag håller fortfarande kontakt.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
De senaste åren har jag arbetat med begreppet personlig fiktion. Jag har slukat självbiografier och utan biblioteket hade det projektet varit omöjligt att genomföra. 50 shades of grey var så dålig att det blev kul. Jag har bara läst första delen, men man undrar ju vad folk har för erotiskt liv, när en så illa skriven roman kan bli en succé. Annars vill jag inte tala i termer av bra och dåligt.

Det finns författare som förändrat mitt liv: Susanne Brøgger, James Hillman, Ekelöf… Jag skulle kunna rabbla ett helt liv.

Vad läser du just nu?
Just nu läser jag om Henry Millers samlade verk, efter att ha läst en bok OM honom av Erika Jong. Jag läser även Sara Stridsberg och en bok av en prostituerad kvinna. Boken heter Belle de jour- en eskortflickas öden och äventyr. Den är baserad på en blogg och författaren är anonym. Jag har alltid flera böcker i omlopp eftersom jag alltid gör research för egna projekt parallellt med nöjesläsning. Jag läser om väldigt mycket. En del författare är vänner, andra tröst.

Nyfiken på Petras blogg?