Facklitteratur, Musik, Nedräkningen, Skönlitteratur

Kalle Karlsson. Foto: Iris Edinger.

42 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 12 mars 2014 | Av |

Hans drömbibliotek finns uppe i ett träd! Om 42 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag intervjuar vi musikern Kalle Karlsson.

Kalle Karlsson har rötterna i Jonsered och hjärtat i Majorna. Han har gett ut skivor och turnerat med Hellsongs sedan 2005. Dessutom är han en av drivkrafterna i den lokalt orienterade kulturföreningen Kultur 414 som bl.a. arrangerar utomhuskonserter i Majorna. 2013 blev han också årets Göte Brink-stipendiat.

Vad är det bästa med bibliotek?

Det är en enorm källa till kunskap, glädje och inblick som är helt gratis. För mig har biblioteken alltid varit en källa till glädje, nyfikenhet och hemkänsla. Ofta har jag upplevt biblioteken som radikala och humanistiska bastioner, ständigt uppdaterande sig själva i jakten på nya idéer om hur världen är, hur den mår och hur den bör vara.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Jag brukar trivas rätt omgående så fort jag kommer in i ett rum eller hus med mycket böcker. Är inte så kräsen av mig på den fronten. Men det är klart, sköna läsfåtöljer med härliga gamla golvlampor – alla av olika slag – och lite skön läsmusik i bakgrunden. Alltihop placerat uppe i ett trädhus där varenda fönster är återanvänt och helt unikt. Tänk om vi hade haft ett sådant här i Göteborg!

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Jag hoppas att det kommer vara ännu mer utåtriktat än jag upplevde att version 1.0 var. Jag är rätt lokalt förankrad och lämnar sällan Kulturrepubliken Majorna. Det lokala biblioteket här är verkligen störtskönt med föreläsningar, läsecirklar, diskussionskvällar, musik, rytmik för de minsta och vem vet vad. Det är en bonus som jag älskar.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

De många stunder av tid som bara runnit iväg med en ny bok i händerna. När ursprungstanken med besöket var något helt annat och mycket mer målmedvetet. Ändå slutar det med att en okänd bok plockas ner från en hylla, händerna bläddrar, ögonen suger i sig och plötsligt har benen hittat en stol eller bekväm fåtölj och plötsligt så har det gått en halvtimme…

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

En av de bästa är Momo eller Kampen om tiden. Läste den som litet barn, större barn, tonåring och sedan återigen som vuxen. Gick i de norska fjällen och läste den första gången. Jag missade helt omgivningen och var tämligen ointresserad av allt omkring mig. Siddhartha hamnar också på en pallplats.

Den sämsta är Sagan om Ringen. Förstår verkligen inte alls hur böckerna har kunnat bli en sådan succé. Men när filmerna kom blev jag otroligt positivt överraskad. Har sett alla och älskar dem.

Vad läser du just nu?

Jag långsamläser Roland Paulsens Arbetssamhället. En av mina nya idoler, han är magiskt hård och fullkomligen slaktar alla mer eller mindre bra idéer om arbete och full sysselsättning för sysselsättningens egen skull. Samtidigt läser jag Duff McKagans It´s so Easy och andra lögner. Blev hejdlöst förälskad i Guns´n´Roses redan som tonåring. När jag inte läser lyssnar jag just nu på Leo Skäggmansson, Smashing Pumpkins, Dan Viktor och egna demolåtar.