Nedräkningen, Skönlitteratur

Henrik Bromander. Foto: Mario Prhat.

41 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 13 mars 2014 | Av |

I serietecknaren och författaren Henrik Bromanders drömbibliotek hittar man enorma läsesalar med stora ekbord och gröna läslampor. Om 41 dagar är det 23 april och nya Stadsbiblioteket invigs. Det firar vi med att prata böcker och bibliotek med göteborgarna. Idag är det Henrik Bromanders tur.

Herik Bromander är aktuell med novellsamlingen Korrespondensteorin, där han skriver om vår tids besatthet av autencitet. Han har skrivit flera böcker, bland annat serieromanen Smålands mörker, medverkar i Galago samt är en del av kollektivet Världens ende.

Vad är det bästa med bibliotek?
Att det är en av få ganska orörda institutioner från tiden då kollektivet och välfärden prioriterades av politikerna. Att gratis få tillgång till kunskap och läsupplevelser, på en plats där alla behandlas lika, det är väldigt fint.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Jag drömmer om bibliotek man ser i amerikanska filmer, med enorma läsesalar med stora ekbord och gröna läslampor. Ett sådant skulle jag vilja se innan jag dör.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Framförallt hoppas jag att den redan tidigare utmärkta serieavdelningen fortsätter hålla fanan högt genom inköp av utländska böcker, fanzineavdelning och så vidare. Nu när seriebutiken Dolores inte finns längre kommer Stadsbiblioteket vara den bästa platsen för att hitta bra och nya serier i stan.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
När Dan Berglund spelade på Stadsbiblioteket för något år sedan. Det var en intim och finstämd stund.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Den bästa är Matrosen och stjärnan av Jean Genet.
Den finns många dåliga böcker, det är för svårt att välja någon särskild. Det skrivs alldeles för mycket skit, särskilt här i Sverige.

Vad läser du just nu?
Just nu läser jag två böcker, Onda krafter i Sollentuna av Coco Moodysson och en biografi om Tito.