Nedräkningen, Skönlitteratur

Helen Tursten. Foto: Roger Borgelid.

37 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 17 mars 2014 | Av |

En plats där författare och läsare kan mötas, en samhällets mötesplats. Om 37 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi genom att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det deckarförfattaren Helene Turstens tur.

-Bevara biblioteken, men modernisera och förändra dem i takt med utvecklingen. Politikerna måste inse hur viktiga biblioteken är också i dagens samhälle och se till att tillföra tillräckligt med pengar för att verksamheten ska kunna bevaras på ett bra sätt, säger deckarförfattaren Helen Tursten.

Vad är det bästa med bibliotek?

Att det är tillgängligt för alla! Det är en fråga om jämlikhet och demokrati.

Hur ser ditt drömbibliotek ut

Mitt drömbibliotek ser antagligen ut som det nya stadsbiblioteket i Göteborg – med en välkomnande miljö, möjligheter att fritt låna böcker, filmer och ljudböcker samt med olika arrangemang för både barn och vuxna. Ett bibliotek ska vara en samlingspunkt i samhället.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Jag hoppas att det nya biblioteket ska innehålla någonting för alla. Det som inte finns ska man få hjälp att rekvirera. När det gäller event, så tycker jag att möten mellan läsare och författare är viktiga. Likaså tycker jag att högläsning för barn är viktigt, eftersom barn idag inte får det i tillräcklig utsträckning.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Jag växte upp i centrala Göteborg, på Linnégatan. Varje vecka gick jag och pappa till Dicksonska och lånade böcker. Jag var för liten för att få ett eget lånekort, så jag fick låna på hans. Det var en härlig känsla, att lämna tillbaka de lästa böckerna och sedan välja ut några nya. Den pirrande känslan kan jag känna än idag när jag slår mig till ro i läsfåtöljen med en ny bok.

Bästa och sämsta boken?

Spontant skulle jag säga att Joyce Carol Oates Blonde är en av de bästa böcker jag läst. Det finns fler, men den var drabbande, tycker jag. Tyvärr har jag tvingat mej igenom ett otal dåliga böcker genom åren, men har svårt att peka ut någon som sämst. Just nu läser jag Isabel Allendes Mayas dagbok.

Här hittar du böckerna av Helene Tursten.