Musik, Nedräkningen, Skönlitteratur
Åke Edwardson. Foto: Thomas Andersen.

36 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 18 mars 2014 | Av |

– Biblioteket i Eksjö räddade mig under lumpen, berättar författaren Åke Edwardsson. Om 36 dagar öppnar Stadsbiblioteket på Götaplatsen igen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Åke Edwardson är deckarförfattare, journalist och före detta lärare på Journalisthögskolan i Göteborg. Han har tilldelats flera priser och hans böcker är flitigt utlånade på Stadsbiblioteket. Senast var han aktuell med boken Marconi Park.

Vem är du och vad brinner du för?
– Jag är en svag och syndig människa som brinner för rättvisa – en utopi, men ändå.

Vad är det bästa med bibliotek?
– Möjligheten för alla att finna tröst i text och musik utan att behöva betala för det, och finna svar på alla frågor mellan himmel och helvete. Google i hemmadatorn är långt ifrån allt.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
– Ett kafé av högsta klass med fullständiga rättigheter.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
– Storsatsning på barnkultur. Och rejält med personal, till skillnad från Google (se ovan), alltså en kommunal satsning med fullständiga skyldigheter.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
– En gång i veckan fick man låna böcker i biblioteksbunkern i Sävsjö, jag var åtta-nio och stod alltid längst fram i kön. Det var som att gå på matiné, men med längre effekt. Och biblioteket i Eksjö räddade mig under lumpen, tyst och stilla och bara The Who i lurarna.

Vilken är de bästa och sämta böcker du läst?
– Bästa bok? Liv och Öde av Vassilij Grossman.
Sämsta? Det har jag glömt, men nobelpristagaren Jean-Marie Le Clézios blomsterspråk är motsatsen till hur jag ser på bra litteratur.

Vad läser och lyssnar du på just nu?
Year Zero av Ian Buruma, en skakande skildring av Europa 1945.