Facklitteratur, Nedräkningen, Skönlitteratur
Johanna Stål. Foto: Anja Sjögren

Johanna Stål. Foto: Anja Sjögren.

35 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 19 mars 2014 | Av |

– Bokbytardagar och en kreativ och lekfull barnavdelning, det hoppas Caminos chefredaktör Johanna Stål att finna i det nya biblioteket. Om 35 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det Johanna Ståls tur.

Johanna Stål är chefredaktör för magasinet Camino. ”Vi skriver om människor, idéer och innovationer som leder mot en grönare, skönare framtid.” Johanna är också föreläsare och författare till två böcker om miljö och design. Hennes drivkraft är att göra världen till en bättre plats för alla dess invånare, människor, djur och natur.

Vad är det bästa med bibliotek?
– Bibliotek är fantastiska. Jag har hängt där stora delar av mitt liv. Att bara gå längst hyllraderna, plocka fram något spännande och förflytta sig in i något helt oväntat. När jag var yngre lånade jag högvis varje månad, mycket av det bara bläddrade jag i men jag slukade massor också. Jag hade aldrig haft den lyxen om jag hade behövt betala för varje bok. Nu när jag har fått ett litet barn ser jag fram emot att kunna ge honom samma rikedom när han blir lite äldre.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
– Jag gillar när det är lite murrigt och mysigt, mycket mattor och sköna fåtöljer. Jag vill kunna slinka in lite snabbt och kunna få tips som är anpassade efter min smak, en app med rekommendationer baserade på tidigare lån? Gärna mycket växter och grönska. Allra härligast hade det ju varit med en takterrass med odlingar där man kunde ta med sig en bok och bläddra i solen.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
– Jag hoppas kunna hitta mycket internationell media – tidningar som Nature, The ecologist, Wired etc, som jag inte har råd att prenumerera på. Och internationell litteratur på miljöområdet. Filmer från exempelvis Göteborgs filmfestival att låna med hem. Massor av ljudböcker såklart. Sedan hade jag gärna sett fler möten med författare, kanske samtal som i Babel, föreläsningar kring hur man skriver en roman eller gör en tidning. Bokbytardagar. Och en kreativ och lekfull barnavdelning med sagostunder där min son kan röja loss!

Har du ett favoritbiblioteksminne?
–  När jag bodde på Johanneberg i korridor som student, pausade jag nästan varje dag vid biblioteket. Gick in och slappade och läste lite tidningar. Det var skönt när jag hade så nära dit, nu bor jag lite för långt bort och har för lite tid tyvärr.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
–  Det finns så många, men Lev Tolstojs Anna Karenina var väldigt bra, om än lite för lång. Hann precis läsa ut den dagen innan jag åkte in till förlossningen, men jag var lite stressad. Born to run var grymt inspirerande. Jag slutar ofta läsa ganska snabbt om jag ogillar något, deckare och chick-lit är jag ointresserad av. De är så förutsägbara och fulla av klychor. Den sämsta är troligtvis Vattenmelonen av Marian Keynes. Hon har gjort några rätt bra böcker, men den var pinsamt kass.

Vad läser, tittar och lyssnar du på just nu?
– Just nu läser jag Biomimicry av Janine Benyus, en miljöbok om hur man kan inspireras av hur naturen själv löser problem. Och Bea Uusmas bok om Andreexpeditionen. Sedan började jag titta på Bron på en streamingtjänst. Streaming är fantastiskt, då kan man alltid klämma in ett avsnitt när man har tid över. Men Bron är nog för otäck för mig egentligen, jag ogillar blod och våld. Men det var min sambos tur att välja något efter att jag valt att vi skulle se alla avsnitt av Lost. Haha!