Blogg, E-böcker, Facklitteratur, Skönlitteratur

300 sidors resehandbok i mobilen

Publicerat 5 maj 2019 | Av |

Tidigare valde jag oftast att läsa böcker på papper. Nu läser jag både och.

I böckernas värld så är innehållet inte allt, även formen eller utsidan har relevans för vår upplevelse av boken. När jag läser skönlitteratur väljer jag oftast en pappersbok med hård pärm. När jag läser facklitteratur väljer jag ofta att läsa en e-bok. Detta beror delvis på att jag brukar läser fackböcker när jag går och lägger mig och då passar det bra att läsa e-böcker så man slipper störa sängkamraten med att ha lampan tänd. Det beror också på att många av de fackböcker jag väljer att läsa funkar lika bra att läsa på platta som i bokform.

Resehandböcker passar VÄLDIGT bra att läsa som e-böcker. Minns när jag på 90-talet tåg- och båtluffade med en tegelsten till guidebok över Europas städer och en något mindre otymplig guiebok över den grekiska övärlden. Vi var tre stycken som turades om att bära på tegelstenen. I dag så behöver man en smartphone och ett bibliotekskort så kan man få med sig flera bra reseguider till vikten av en smartphone.

Tips på bra reseguider i e-boksform är till exempel Lonely Planets reseguider. Du hittar dem i biblioteksappen Overdrives app Libby. Libby är vår katalog för e-böcker och e-ljudböcker på engelska. En smidig, lättmanövrerad och responsiv app som finns både till Android och IOS.  Det finns många fina ljuduppläsningar, jag kan till exempel rekommendera BBC radio Fours klassiska dramatiseringar av Agatha Christie.

Tänk på att passa på att låna och ladda ner böckerna innan du reser så du slipper vara online när du ska läsa dem på resan. Lånar gör du genom att logga in med ditt bibliotekskortnummer och pinkod, söker upp boken och trycker på ”Borrow”.