Nedräkningen, Skönlitteratur

Anders Orest. Foto: Maria Melin.

29 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 25 mars 2014 | Av |

Anders Orest leder en bokcirkel för dyslektiker på Härlanda bibliotek. Vi pratar bibliotek med Anders och ser fram emot att det nya Stadsbiblioteket öppnar på Götaplatsen 23 april – om 29 dagar.

Härlanda/Örgryte bibliotek tog Anders Orest initiativ till att starta en bokcirkel för dyslektiker. Själv uppskattar han det bemötande han fått genom åren som besökare och låntagare.

– Jag som är dyslektiker med läs och skrivsvårigheter, får tillgång till hela Legimus urval av talböcker. Det känns inte lika svårt att läsa när jag kan lyssna på böckerna istället. Detta gör att fler som jag med dyslexi, får tillgång till litteraturen som finns på landets bibliotek.

Vad är det bästa med bibliotek?
– Det bästa med bibliotek är att få låna böcker utan att behöva köpa dem och att man kan få ett lånekort på en ort där man inte bor.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
– På mitt drömbibliotek finns mer utländska språk att välja på och där kan jag som dyslektiker få tillgång till dem som talbok.

Vad hoppas du på i det nya biblioteket?
– Jag önskar att det finns mer böcker och att biblioteket öppnar tidigare på morgonen.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
– Det är svårt att välja ett. Har alltid gillat det bemötande som jag fått under åren av personalen på biblioteken. Jag gillar deras service till mig som låntagare.

Har du någon favoritbok?
– Det är svårt att säga men jag har en del favoritförfattare som Björn Ranelid, Paul Auster och Arnaldur Indriðason.
Lokala författare som jag gillar är Marie Hermanson, som jag också fått äran att prata med.
Åke Edwardsons böcker om Kommissarie Winter och hans övriga böcker faller mig i smaken.
Att inte förglömma är Ann Rosman och Peter Gissy.
Det finns så många bra som skulle kunna rabblas upp här.

Vad läser du just nu?
– Just nu läser jag Kajsa Ingemarssons senast bok och en av Vibeke Olsson.