Nedräkningen, Skönlitteratur

Ragnar Strömberg. Privat foto.

27 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 27 mars 2014 | Av |

En dynamisk plats i ett icke-segregerat samhälle, med rum för svindlande samtal och möten. En plats där även den smala litteraturen finner sina läsare.
Om 27 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det poeten, översättaren och debattören Ragnar Strömbergs tur.

Vad är det bästa med bibliotek och hur ser ditt drömbibliotek ut?

Stadsbiblioteket vid Götaplatsen har varit en av mina koordinater sedan 60-talet. I kaféets rök och sorl såg några av mina första dikter lysrörsljus.
Här lärde jag också känna några människor som skulle bli mina vänner för livet. Några av dem är inte bland de levande längre, några stöter jag på då och då, en handfull andra ingår i den inre kretsen.

Inför protesterna mot slakten på biblioteken som påbörjades med sjukhusbiblioteken, fällde en moderat ett yttrande som en socialdemokrat ställde sig bakom: ”Bibliotek ska inte vara värmestugor”. Nähä.

Detta innebär att ett möte och ett vindlande, svindlande samtal som det jag var med om någon gång vintern 68-69, då jag och min vän, den vulkaniskt begåvade författaren Olof Moberg satt vid samma kafébord som en berömd fransk konstnär, en dito finsk poet, en dito engelsk rockmusiker och två amerikanska desertörer, inte längre vore möjligt.

Detta bara ett av otaliga exempel på vad ett bibliotek är i ett dynamiskt, icke-segregerat samhälle där fåtalets vinstintresse upphöjts till statsbärande ideologi.

Ett annat är schack, där Stadsbiblioteket fram till ombyggnaden varit en träffpunkt och en smältdegel för människor från ”all walks of life”. Så icke längre.

Men det värsta är ändå massförstörelsen av skönlitteratur, där tusentals ”smala” böcker kastats på det ordstäviga bokbålet.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Om med ”event” menas regelbundna filmvisningar av dokumentärer och spelfilmer som inte går upp på de vanliga biograferna, enär de icke lever upp till de kommersiella kraven – utmärkt.

Om man däremot menar besök av kokboksförfattare och livsstils- och bantningsprofeter – slöseri med allmänna medel.

Vad gäller e-medier etc – det enda intressanta är gratis och effektiva internetfaciliteter för de som saknar det hemma.

Har du något favoritminne från bibliotek?

När Pentti Saarikoskki organiserade en kollektiv haiku-workshop med nyckelorden måne-regn-tystnad, där var och en runt bordet – återigen kaféet – fick improvisera ett ord med ett förutbestämt antal stavelser. Det blev naturligtvis kaos. Underbart. Jag var 23.

Bästa bok du läst?

The complete works of William Shakespeare.

Den sämsta?

Allt ska bedömas i förhållande till sina anspråk så det är nog de första 30-40 sidorna av Dan Browns Änglar och Demoner.

Vad läser du nu?

Just nu läser jag den italienske poeten Sandro Penna som jag vill översätta till svenska. Svindlande enkel, bråddjup, frän och orädd, skräckslagen och kolugn.

Lyssnar du på?

I musikväg är det Ola Bjurmans och Bengt Blomgrens Ry Cooder-ödsliga musik till min diktsvit Lunar Manual som ska bli en CD till presentationen av sagda diktsvit
som presenteras som artists’ book på Galleri Thomassen 6/12.

Ser du på?

Serien Boardwalk Empire. Girigheten har många ansikten, detta är ett av de mest konstnärligt exakta på många år.

Här hittar du böcker och översättningar av Ragnar Strömberg.