Musik, Nedräkningen, Skönlitteratur

Ann-Marie Ljungberg. Pressbild.

20 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 3 april 2014 | Av |

Författaren Ann-Marie Ljungberg drömmer om ett bibliotek med en jättestor avdelning med litteratur på tyska. Om 20 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Författaren Ann-Marie Ljungberg har skrivit flera romaner och jobbar även som översättare. I boken Färjenäs skriver hon om området Färjenäs i Göteborg och människorna som bor där. Hennes bok Simone de Beauvoirs hjärta nominerades till Augustpriset 2005. Fler böcker av Ann-Marie hittar du här.

Vad är det bästa med bibliotek?
Att man kan låna böcker där.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Stort utbud av litteratur med många dystopi-antologier, stora hyllor med engelskspråkig poesi och dramatik, en jätteavdelning med tyska böcker och en lika stor avdelning med filosofi. Resten, det vill säga alla mellanrum ska täckas av ungdomsromaner. Därtill flera gratis kopiatorer, bra toalett och minst ett kafé.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Jag hoppas bland annat att hitta Roadside picnic av Arkady och Boris Strugatsky.
Att vara utom sig inom sig av Victoria Fareld och några böcker av Gilles Deleuze på långtidslån (tar tid att läsa).

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Jag blev jätteglad när jag hittade en roman, vars namn jag nu glömt, av Edward Eggleston, i dystopihörnan på Stadsbiblioteket.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Bästa böcker är nog
John Marsdens ”Imorgon”-serie.
Stål av Silvia Avallone,
Drömfakulteten av Sara Stridsberg,
De kanske lämpade av Peter Hoeg,
Underbara kvinnor vid vatten av Monika Fagerholm,
Die Akimuden av Viktor Jerofejev,
Angels in America av Tony Kushner.

Sämsta böcker är Buddenbrooks av Thomas Mann, extended version, möjligen i konkurrens med Glaspärlespelet av Hermann Hesse.

Vad läser och lyssnar du på just nu?
Jag läser Serieversionen av Flughunde (Flyghundar) av Marcel Beyer.
Lyssnar på Genesis, särskilt Selling England by the Pound och A Trick of the Tail.