Nedräkningen, Skönlitteratur
Andreas Andersen foto Jeanette Larsson Newsroom

Andreas Andersen. Foto: Jeanette Larsson Newsroom.

19 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 4 april 2014 | Av |

Om 19 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. I dag är det dags för Lisebergschefen Andreas Andersen.

Har han tid att gå på bibliotek och vad läser en nöjesparksVD egentligen? Vi frågar Andreas Andersen, som är inflyttad göteborgare från vårt grannland Danmark, vad han har för tankar kring bibliotek och läsning.

Vad är det bästa med bibliotek?

För mig är det bästa med ett bibliotek att det är en plats, där man kan fördjupa sig. Jag har alltid använt biblioteken som ett ställe att vara på, när jag behövt läsa, koncentrera mig och fokusera på studier. För mig är ett bibliotek mycket mer än ett ställe där man kan låna böcker.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Tyst. Ljust. Bra kaffe. Trevlig personal.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Jag går faktisk mycket sällan på bibliotek i dag. Och läser för lite.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Jag minns, och saknar faktiskt, de många år när jag läste på Det Kungliga Biblioteket i Köpenhamn. Jag kände mig mycket priviligierad över att få lov att vistas på ett så fantastiskt ställe.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

Den sämsta kommer jag inte ihåg, men en av mina bästa läsupplevelser var då jag läste Ken Follets Pillars of the Earth. Jag läste den under min studietid i Paris och just den här boken läste jag under en mycket magisk tystnad. Jag var nämligen bänkad i kyrkan, eller snarare katedralen, Saint-Denis.

Vad läser du just nu?

Jag har börjat att läsa en deckare av Jussi Adler Olsen.  Dansk, så klart – men det går ganska dåligt.

Låna gärna Ken Follets Svärdet och spiran, som är den svenska titeln på Andreas Andersens favoritbok. Eller låna en bok om gotisk arkitektur (Den kyrka som Andreas nämner är en av ursprungskällorna när det gäller gotisk arkitektur.).