Facklitteratur, Nedräkningen, Skönlitteratur

Björn Sandmark. Foto: Anja Sjögren.

13 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 10 april 2014 | Av |

En mångsidig mötesplats med boken i centrum. Detta hoppas Björn Sandmark hitta på Götaplatsen när Stadsbiblioteket återinvigs. Om 13 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Björn Sandmark är inte bara Kulturförvaltningens chef i Göteborg. Han har även skrivit flera böcker som du hittar på biblioteket.

Vad är det bästa med bibliotek?
Att det är en öppen, integrerande och mångsidig mötesplats med boken i centrum.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Det har starka likheter med Stadsbiblioteket på Götaplatsen.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Att det ska bli ännu vassare än det förra var, med större utbud av internationell litteratur och internationella tidningar och medier.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Mitt roligaste och mest ihållande biblioteksminne var när jag vikarierade som bibliotekarie på Fjällbacka bibliotek våren 1981. Biblioteket låg nere vid hamnen, och man kunde se havet och båtarna genom fönstret.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Den bästa bok jag läst kan vara A Glastonbury Romance av John Cowper Powys, eller möjligen Owen Glendower av samme författare.

Eller kanske Lenz av George Büchner, eller varför inte Buru-kvartetten av Pramoedya Ananta Toer. Min svenska favoritroman är i alla händelser Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf.

Sämsta boken vet jag inte, har aldrig läst ut en bok som skulle kunna kandidera till titeln.

Vad läser och lyssnar du på du just nu?
Just nu läser jag Die Akimuden av Viktor Jerofejev. Lyssnar för närvarande ganska mycket på Brahms Ein deutsches Requiem.