Arrangemang
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

World musik: Föremål för kontroverser

Publicerat 16 oktober 2017 | Av |

Det är 25 år sedan konceptet världsmusik skapades av företrädarna för ett antal små skivbolag i en pub i norra London. Kanske var det då förnuftigt för att marknadsföra och främja musik från hela världen under ett gemensamt namn, musik som hade en tendens att hamna ”mitt emellan” hyllorna i skivbutikerna. Men inte nu längre. Inte i denna blandade och krympta värld med digitala nedladdningar. Det känns som en föråldrad och inaktuell term, men trots att begreppet sakta håller på att förlora sin roll som världsmusiketikett kvarstår fortfarande många olösta frågor kring dess skapande och motsägelser om dess definition. Said från worldmusic oasis reder ut begreppet med hjälp av ett 50 tal intervjuer med personer som skapade begreppet och andra viktiga personer inom världsmusiken.