Arrangemang, Facklitteratur

Fanna Ndow Norrby. Foto: Anna Norrby

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Vit kvinna läser en svart bok

Publicerat 11 april 2016 | Av |

Jag blir inte direkt upplyft av att läsa Fanna Ndow Norrbys bok Svart kvinna.Det känns verkligen beklämmande att läsa om den sexism och rasism som tycks vara vardagsmat för svarta kvinnor i Sverige.

Ja det är en riktigt svart bok som jag håller i min hand. Omslaget och försättsbladet är bara en föraning om vad som komma skall. Det svarta omslaget pryds med en silverglittrig ”spegel”; symboliskt kan vi som läsare möta oss själva när vi läser. Samtidigt kan vi fråga oss: är jag själv fördomsfri?

Sida upp och sida ner i boken är fyllda med kommentarer som okända människor fällt när de mött svarta kvinnor i olika sammanhang. Vare sig det är på krogen eller på gatan kan människor tydligen häva ur sig de mest häpnadsväckande oförskämdheter. Texterna är till stor del hämtade från Fanna Ndow Norrbys Instagramsida @svartkvinna, som hon startade 2014 och som direkt fick ett stort genomslag. På bara några timmar hade kontot fått 10 000 följare.Till Instagramsidan skickade svarta kvinnor in bidrag i form av sexistiska och rasistiska kommentarer som de själva fått. Det är verkligen chockerande att som läsare ta del av detta material.

Nyskrivna texter av bland annat Yodit Girmay, Valerie Kyeyune Backström, Judith Kiros kompletterar de utvalda kommentarerna från Instagramsidan. Dessutom medverkar Salem Yohannes som vi tidigare skrivit om här på bloggen.

Ndow Norrby är född 1990, utbildad i strategisk kommunikation och PR. Hon beskriver sig själv som frilansskribent och aktivist.

Välkommen till Stadsbiblioteket när författaren tillika redaktören till boken Svart kvinna medverkar i ett program tillsammans med Matti Ollikainen och Nina Ahlzén. Programmet bjuder på både musik och texter. Läs mer om arrangemanget här!