Boktips, Facklitteratur
Omslag till Vem har sagt något om kärlek? av Elaf Ali. Rabén & Sjögren.

Vem har sagt något om kärlek?

Publicerat 6 oktober 2022 | Av |

De senaste två åren har jag verkligen inte läst särskilt mycket mer än pekböcker och bilderböcker för mitt barn, men så stod stjärnorna rätt för ett par veckor sedan och jag betade av en bok jag sneglat på sedan den släpptes – Vem har sagt något om kärlek? – att bryta sig fri från hedersförtryck Av Elaf Ali.

En svindlande uppväxtskildring om att växa upp med hedersnormer i Sverige idag. När Elaf Ali får sin första mens ändras hennes tillvaro i den skånska lilla byn totalt. Hon får inte längre vara med på idrotten i skolan, inte gå på fest, inte träffa kompisar på fritiden. Åren går, Elaf blir tonåring och det enda hon får göra efter skolan är att plugga och sitta hemma och kolla på TV. I smyg köper hon stringtrosor som hennes mamma slänger. I smyg skriver hon med en kille på Lunarstorm. I smyg praktiserar hon i en videobutik någonting som hennes pappa upptäcker och hon blir släpad i håret därifrån.

Elaf Ali skildrar smärtan i att ta studenten utan att få gå på sin egen studentfest, ångesten i att bli mobbad för sina enda par byxor när familjen inte har råd med nya, rädslan för sin pappa och frustrationen över föräldrarnas tjat om giftermål. Det är hjärtskärande att ta del av hennes utsatthet och instängdhet när det enda hon vill är att vara en normal tonåring precis som sina bröder, eller som vem som helst på skolan. Ett starkt parti är när Elaf läser om Fadime Sahindals öde och inser att hon inte är ensam – det som händer henne händer också andra.

Parallellt med uppväxtminnena varvas boken med intervjuer som Elaf gjort med sina föräldrar i nutid. Det blir extra starkt att ta del av perspektivet att de också är offer i en hederskultur, och den förändring de går igenom när de levt fler och fler år i Sverige är intressant att följa. Boken innehåller också rena faktapartier om hederskultur och om var utsatta personer kan vända sig. I slutet av boken får vi följa Elaf när hon slår sig fri bit för bit – hon flyttar hemifrån, hon är inte längre kontrollerad och hon får för första gången sedan barnsben gå i shorts utomhus en varm sommardag. Jag som är lika gammal som Elaf kände igen mig i de många tidsmarkörerna; Lunarstorm, MSN och Hanson, vilket gjorde historien än mer verklig för mig. Förutom ämnet hederskultur berör Elafs historia också ämnen som mobbning, klass och att hitta sig själv och sin egen frihet.

Efter att ha läst boken ville jag bara veta mer och hittade en prisbelönt intervju med Elaf Ali i Lundströms bokradio i P1, som jag verkligen rekommenderar till den som vill lyssna på något drabbande (här är länken till programmet). Låna Vem har sagt något om kärlek? som fysisk bok eller gör som jag och läs den i vår e-boksapp Libby. Bara att logga in med ditt bibliotekskortsnummer eller personnummer och pinkod.