Arrangemang, Blogg, Boktips
Kollage Världsbokdagen

Världsbokdagen 2021 (Live kl 18)

Publicerat 22 april 2021 | Av |

Den 23 april firas boken över hela världen. Göteborg är inget undantag och tillsammans med Författarcentrum Väst anordnar Stadsbiblioteket en kväll där en rad välkända författare deltar.

Medverkande:
Khaled Alesmael
Anna Järvinen
Åsa Linderborg
Elis Monteverde Burrau
Nina Pascoal
Klas Östergren
Marit Kapla läser Dmitrij Strotsev (BLR)
Musik: Love Antell
Presentatör: Ragnar Strömberg
Affisch: Eric Magassa
Samarr: Författarcentrum Väst med stöd av Svenska Akademien

Presentationer:
Khaled Alesmael är född och uppvuxen i Syrien. Han har arbetat som journalist i Mellanöstern, Nordafrika och flera europeiska storstäder och har vunnit ett flertal priser. Han följer nu upp sin hyllade debut ”Selamlik” med romanen ”En port till havet – brev från arabiska bögar”, nio livsberättelser om drömmar, åtrå och våld i önskan om en trygg plats.

Efter en framgångsrik musikkarriär romandebuterade Anna Järvinen förra året med ”Dröm natten till i dag” där berättaren Anna, en kvinna runt 50, skriver om sitt liv i korta prosalyriska texter. Det är vackra och vemodiga betraktelser om barndomens Finland och vardagen i Stockholm.
Åsa Linderborg är historiker, författare och journalist, Aftonbladets kulturchef 2009–2019. Hennes ”Året med 13 månader” är en dagbok från hösten 2017 till hösten 2018, ett kaotiskt år med publicistiska debatter om bland annat #metoo, högerpopulism och Svenska Akademien.

Elis Monteverde Burrau är poet och författare. Diktsamlingen ”och vi fortsatte att göra någonting rörande” nominerades till Borås Tidnings debutantpris och efter två romaner är han nu aktuell med poesisamlingen ”6 juni och solen”, dikter om sjuka solkatter, Riesling, monogami och socker.

Nina Pascoal bor i Malmö, skriver litteraturkritik för Helsingborgs Dagblad och arbetar som bibliotekarie. I vår är hon aktuell med ”Vi röstar om vi saknar mamma”, en laddad roman om en utsatt familj bestående av tre systrar och en fladdrig mamma som semestrar på en charterö.
Klas Östergren har sedan debuten 1975 gett ut tjugotalet romaner och samlingar med noveller och artiklar. I höstas utkom han med ”Renegater”, den stora finalen i romansviten på tre delar som inleddes 1980 med genombrottsromanen ”Gentlemen” och fortsatte 2005 med ”Gangsters”.

Dmitrij Strotsev är belarusisk poet med ett tiotal diktsamlingar bakom sig. Efter det illegitima presidentvalet i Belarus i augusti 2020 började Strotsev att nära nog dagligen publicera nya dikter i sociala medier, dikter som skildrar den folkliga resningen, det brutala våldet, gemenskap, rädsla och hopp. Dikterna har nu utkommit på svenska i översättning av Dmitri Plax: ”Belarus omkullkastat”.

Strotsevs texter läses av Marit Kapla, född i Osebol men bor sedan länge i Göteborg. Hon är medlem i Svenska PEN:s styrelse, har varit konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival och redaktör för kulturtidskriften Ord & Bild. Hon debuterade 2019 med ”Osebol”, där hon intervjuat så gott som alla av de cirka 40 vuxna invånare mellan 18 och 92 år som idag bor i den nordvärmländska byn. Boken fick mycket stor uppmärksamhet och belönades med bland annat Borås Tidnings debutantpris och Augustpriset för Årets skönlitterära bok.

Love Antell är musiker och konstnär, känd som frontman i bandet Florence Valentin och sedan 2012 som soloartist med album som ”Barn av Amerika” och ”gatorna tillhör oss” bakom sig. I november 2020 släppte Florence Valentin ett nytt album efter 11 års tystnad, ”Det var en gång”.

Ragnar Strömberg är född och uppvuxen i Göteborg. Han är kritiker, essäist, romanförfattare, översättare och dramatiker. Men framför allt är han poet. De senaste diktsamlingar har kommit ut med långa mellanrum. I ”En förort till kärleken” (2000) bröt han nya vägar för sin poesi. Efter ett 14 år långt uppehåll kom hans senaste diktsamling ”I ditt hjärtas sista slag”.

Eric Magassa är Göteborgskonstnär med rötter i Paris och Senegal. I sin färgstarka konst undersöker han svensk kolonialhistoria, synen på ”den andre” och hur västs konstvärld använt och inspirerats av afrikanska objekt.