Arrangemang
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Världens berättare – Lan Xu och René Vázquez Díaz

Publicerat 8 januari 2019 | Av |

I Göteborg med omnejd finns det berättare från hela välden. Författaren och översättaren Namdar Nasser samtalar med några av dem i den här programserien. Samtalen är på svenska och uppläsningarna på författarnas språk och svenska. Med Lan Xu och René Vázquez Díaz.

Lan Xu, född i Chengdu, Kina, kom till Sverige 1991 och bor i Stockholm. Hon har publicerat dikter och noveller både i svenska och kinesiska tidskrifter och skrivit recensioner, debattartiklar, krönikor och författarintervjuer för SvD, Sydsvenskan, Karavan och 10tal. Hon har även översatt ett 15-tal svenska poeter och författares verk och texter till kinesiska, samt presenterat flera kinesiska poeter och författare för svenska läsare. Hon är konstnärlig ledare för kulturföreningen Erya, som arrangerar litteraturevenemang och kulturutbyten i Sverige och utomlands

René Vázquez Diaz, född 7 september 1952 på Kuba, är en romanförfattare, poet, översättare och kulturjournalist som är bosatt i Sverige sedan 1975. Han skriver på både svenska och spanska och flera av hans böcker har översatts till franska, engelska, italienska och finska. Han ingick under åren 2005-2012 i svenska Författarförbundets styrelse och har översatt ett flertal svenska författare till spanska, bland andra Artur Lundkvist, Birgitta Trotzig och Maja Lundgren. René var medlem i Kulturrådets Klassikergrupp, vars uppdrag var att välja moderna klassiker för att främja ungdomars läsning. Hans senaste roman är ”Gå vilse” (2017) Vázquez Díaz har varit Sommarvärd två gånger, 1994 och 2006.

Språk: svenska, kinesiska och spanska.