Arrangemang, Blogg

Detalj ur omslaget till "Drömmen om ett liv" av Sun Axelsson. Ordfront förlag.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Var med i Göteborgs största bokcirkel!

Publicerat 14 oktober 2022 | Av |

Göteborg läser är ett läsfrämjande projekt som varje år utser en skönlitterär bok med göteborgsanknytning som utgångspunkt för bokcirklar, författarsamtal med mera. Syftet är att få så många göteborgare som möjligt att läsa och prata om samma bok.

Årets bok är Drömmen om ett liv av Sun Axelsson.

Romanen gavs ut 1978 och finns nu i nyutgåva (Ordfront förlag) med ett nyskrivet förord av göteborgsförfattaren Olivia Bergdahl.

Drömmen om ett liv är den första delen i en trilogi som delvis bygger på författarens eget liv och uppväxt. Boken blev Sun Axelssons stora genombrott 1978 och följdes upp av ”Honungsvargar” (1984) och ”Nattens årstid” (1989).

Vad innebar det att vara kvinna, intellektuell och att skriva självbiografiskt i Sverige 1978? Och hur har den litteraturen påverkat oss idag?

Sun Axelsson växte upp i Slottsskogen i Göteborg som yngsta dotter till stadsträdgårdsmästare Karl Edvin Axelsson. Hon studerade vid Stockholms universitet och blev senare lärare och journalist på BLM, Ord & Bild, SVT samt flera dags- och kvällstidningar.

Hon tillbringade mycket tid i Grekland och Latinamerika, under 1960-talet arbetade hon till exempel vid universitet i Santiago i Chile och skildrade sina intryck därifrån i flera böcker. Hon var i Chile under militärkuppen 1973 och sammanställde vittnesmål om den i Terrorn i Chile (1974). Axelsson introducerade och översatte flera latinamerikanska författare, bland andra Neruda, Borges och Paz.

Göteborg läser är ett samarbete mellan Författarcentrum & Stadsbiblioteket Göteborg

Den 18 oktober kommer Olivia Bergdahl, poet och författare som skrivit förordet till nyutgåvan att samtala med Jenny Högström, litteraturkritiker, poet och projektledare för Göteborg läser.
Klassikerprat är Stadsbibliotekets öppna bokcirkel. Välkommen att diskutera din favoritbok eller berika ditt litterära kapital genom ren och skär tjuvlyssning! Här är länk till eventet på Facebook.