Arrangemang, Blogg

Hör Stefan Foconi berätta om sin nya bok om Istanbul på onsdag! Foto: Eva Bergström.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Vandringar i Europas största stad

Publicerat 17 januari 2015 | Av |

Den som rest till Istanbul vill ofta komma tillbaka. Varför är det så? Turkiet har mycket att erbjuda en turist. Staden Istanbul är som en förtätning av landets alla upplevelsemöjligheter, både för den historiskt intresserade och den som gillar shopping. Onsdagen den 21 januari kommer författaren Stefan Foconi till Stadsbiblioteket och berättar om sin nya bok om Istanbul.

När man vandrar omkring i Istanbul är det en stor fördel att ha en bra följeslagare. Någon som gör att man blir mer seende och väcker alla historiska platser till liv. En sådan bok är Stefan Foconis Istanbul. Vandringar i Europas största stad.

Få städer i världen har en så kosmopolitisk historia. Men så är den ju också placerad i två världsdelar!

Istanbul grundades av grekerna på 600-talet f. kr. med namnet Byzantion och blev 330 e.kr. huvudstad i Östrom, då benämnd Konstantinopel. Våra egna vikingar kallade staden Miklagård och tog gärna värvning i kejsarens armé. 1453 blev Istanbul huvudstad i det osmanska imperiet. Idag är den en snabbt växande metropol med 15 miljoner invånare och landets kulturella huvudstad.

Foconi har delat in kapitlen i sex olika vandringsspår. Det fina med Istanbul är att alla stora sevärdheter ligger centralt med ett bekvämt gångavstånd. En bra reseskildring skall inte bara ge en beskrivning av sevärdheter och vägen dit, utan också ge lite intressant kringhistora och anekdotiska fakta. Då blir ju platsen mycket mer levande och man känner kontakten med alla som bott och levat där en gång; sultaner som vanligt folk. Man kan med fördel ha med sig Stefan Foconis bok i fickan om man reser till Istanbul och staden blir levande på ett särskilt vis.

Möt Stefan Foconi på Stadsbiblioteket den 21 januari och hör honom föreläsa om sin nya bok.