Arrangemang

ES lilla damkör omkring 1908 (Källa: Gbgs Musikrevy).

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Tusen systrar kan ställa krav – om musik och kvinnorörelser

Publicerat 31 oktober 2018 | Av |

En eftermiddag med föredrag och samtal om musikens makt. Sång och musik har varit en viktig del av Göteborgs kvinnorörelser – från rösträttskörer till #visjungerut. Musik och sång har använts för att skapa samhörighet och identitet inom kvinnorörelsen.

Professor Eva Öhrström talar om Elfrida André och Elsa Stenhammar och hennes damkör och deras betydelse i kampen för rösträtt i början av 1900-talet. Mia Gerdin, kulturjournalist talar om 70-talet och kvinnorörelsens musik som fortplantade sig in i 80-talets punk våg och Rebecca Dobre Billström, doktorand i musikvetenskap talar om dagens musikliv och feministiska musikrörelser som vill förändra både musik och samhälle.

I programmet medverkar också artisten Maud Lindström med sin feministiska visrock´n roll och Göteborgs Feministiska Kör med nya och gamla feministiska hits. I ett samtal kring musik och kvinnorörelser deltar de medverkande samt Stina Velocette, som förra året kom med låten Ska det va såhär inspirerad av alla berättelser i samband med #metoo – en hyllning och kampsång till sina systrar och Marie Hagberg, medlem i 70-talsgruppen Kvinnoväsen.

Medverkande:
Eva Öhrström är professor emeritus. Hon har inriktat sig på musikhistoria och har ägnat sin forskning främst åt kvinnor och musik, senare i karriären också åt folkbildning och folkbildningskonserter. Eva Öhrström har författat flera biografier, bland annat om Elfrida Andrée.

Mia Gerdin har jobbat med kulturprogram på Sveriges Radio i över 40 år. Först i P3 med program som Spinnrock – musik med kvinnliga förtecken, Musikjournalen, Mama Mia med mera, därefter i P1 på Kulturredaktionen med bevakning och kritik av litteratur, teater och konst. 2006 gav hon ut en bok tillsammans med Bengt Eriksson och Stefan Wermelin, 99 Proggplattor (Alfabeta 2006)

Rebecca Dobre Billström är doktorand i musikvetenskap vid Örebro universitet och har en bakgrund som musiklärare och genusvetare. Rebecca skriver om feministiska musikpraktiker, feministisk aktivism och jämställdhetsarbete i svenska musiklivet idag genom att intervjua musiker.

Maud Lindström kallar sig Sveriges enda officiella kärlekskritiska bisexuella feministiska visartist. Med sitt rättframma språk och sina personliga, roliga och hänsynslöst självutlämnande texter sätter hon ord på det som många tänker men få vågar säga om ämnen som kärlek, sex, identitet och makt. Hennes feministiska visrock´n roll brukar beskrivas som både vass, berörande, rolig, modig och angelägen.

Stina Velocette artist, låtskrivare och producent som gör urban musik på svenska. Stina har under många år gjort musik med feminismen närmast hjärtat, har turnérat över hela Europa, Sydafrika och i Karibien samt driver en studio som funkar som en fristad för kvinnor i musikbranschen.

Marie Hagberg, medlem i Kvinnoväsen, tjejrockband 77 – 82, spelade kvinnokampsånger i rock/punk, komponerade lesbiska kärleks-och kampsånger, tonsatte två dikter av Karin Boye och Edith Södergran. Spelade på olika kvinnofestivaler bland andra 8 mars, samt på proggscenen Sprängkullen.

I samarbete med Kultur i Väst och Göteborgskvinnor i rörelse/r, ett KAF – projekt.