Barnböcker, Boktips
Omslag till böckerna Rädd, Glad och Ledsen av Lotta Olsson och Lisen Adbåge. Rabén & Sjögren.

Tre fina och viktiga böcker om känslor för de yngsta

Publicerat 4 april 2022 | Av |

Är det någonting vi märker av på barnavdelningen här på stadsbiblioteket och på våra bokbussar, så är det att böcker om känslor är omåttligt populära. Många föräldrar och förskolepedagoger använder den här typen av temaböcker som ett sätt att få de små barnen att förstå varför man känner olika saker, och att det är okej att känna alla känslor.

Jag har en som snart fyller två år hemma som börjat prata mycket om att olika gosedjur och figurer på TV:n är ledsna. Jag tänkte att vi ska utforska det här med känslor mer ihop, och gick till temahyllan märkt “Känslor” här på stadsbibliotekets plats för de yngsta och deras föräldrar, Miini. Det som fick följa med hem blev Lotta Olsson och Emma Adbåges fina samarbete. I två bilderböcker – Ledsen från 2020 och Glad från 2021 illustrerar och förklarar de hur de stora känslorna ledsamhet och glädje kan se ut och kännas. Jag tror att jag valde just de här böckerna för att jag sedan innan är ett stort fan av systrarna Adbåges illustrationer och vet att Lotta Olsson är fantastiskt bra på att fånga upp barnperspektivet i sina böcker. Och kanske föll valet på de här två just för att titlarna är så enkla och tydliga, den ena boken handlar om att vara ledsen och den andra om att vara glad.

I Ledsen får vi följa en vardaglig men ack så dramatisk scen på en förskola. Ett barn leker i godan ro, men sedan är det någon som tar hennes gosedjur. Då blir hon otroligt ledsen och får snabbt tröst av förskolepersonalen. De andra barnen kommer och tittar. Som tur är slutar dramat med en försoning. Vi får ta del av barnets känslor i den här korta men laddade stunden från början till slut.

I Glad rör vi oss istället mot lekparken tillsammans med ett barn, en hund och en vuxen. Här målas samma stegring i barnets känslor upp. Glädjen i att komma ut, se spännande saker och känna solen skina på en, och sedan komma fram till lekparken och den fantastiska gungan! Hurra! Boken avslutas med orden “sen när man är klar, stannar skrattet kvar.” Så himla fint och sant om vardagsglädje.

Tog tvååringen in någonting av det här då? Ja, det tror jag absolut. Jag fick bevis på det när hon en dag var ledsen och faktiskt gick och hämtade Ledsen-boken och ville få den läst för sig igen. Tänk så mycket de små barnen förstår!

Sugen på ännu mer? Kolla in den nya boken Rädd i samma serie!