Barnböcker, Boktips
Omslag till Spana på konst av Sofi Hjort, Pippi på konst av Stina Wirsén och Bildriket av Rosie Dickins.

Tre böcker om konst för barn

Publicerat 28 oktober 2020 | Av |

Har du ett barn i din närhet som älskar att rita och titta på bilder? Passa på att väcka intresset för konst och inspirera till nya äventyr med kritorna och målarfärgerna!

Mona Lisas mystiska leende, Picassos förvrängda ansikten, Mondrians grundfärger, Dalis flytande klockor och MC Eschers förbryllande mönster och trappor. Lika spännande för barn som för vuxna. Hur tänkte konstnären? Vad gör bilden speciell? Finns det detaljer att upptäcka?

Vi har flera konstböcker för barn med olika fokus. Texterna är anpassade för barn (och man lär sig mycket själv om man som jag inte är någon vidare konstkännare) men om man märker att det blir lite för mycket ”skola” går det ju bra att bara titta på bilderna ihop. Om det är någon tavla som väcker särskilt intresse kan det vara roligt att googla fram fler av samma konstnär och visa också. Och har man extra tur så fastnar barnet för något som finns att titta på här i Göteborg! Du vet väl om att det är gratis entré för barn på Konstmuseet.

Pippi på konst

Alla konstverk i boken finns på Nationalmuseet i Stockholm och det är en härlig blandning man får ta del av här. Gammalt och nytt, traditionellt och abstrakt. Stina Wirsén har ritat små fåglar som kommenterar verken humoristiskt och de beskrivande texterna är på precis lagom nivå för lågstadiet (och mig som är betydligt äldre…). Här är det mesta okänt för mig men författarna Helena Sjödin och Lena Eriksson beskriver entusiastiskt symbolik, teknik och historisk kontext, så att det blir precis lika spännande som att läsa om kända målningar man redan undrat över. Om man dessutom har en resa till Stockholm inplanerad är den här boken ett måste inför ett besök på själva museet!

Bildriket

En underbar bok med 35 kända konstverk i ett roligt upplägg! För varje bild får läsaren några frågor att fundera över. Var har konstnären signerat tavlan? Vem skjuter Amor sin pil på? Vad betyder döskallen? och så vidare. Först när man tittat och försökt svara får man texten med mer information. Pedagogiskt och spännande! Dessutom är ett par tavlor utvikbara så att man verkligen kan täcka upp hela synfältet med dem. Och som grädde på moset får man veta varför van Gogh skar av sig örat, hur Mona Lisas leende ser ut i närbild, hur spanska inbördeskriget gick till och mycket mer!

Spana på konst

Ännu en bok med kända konstverk för den som inte fått nog, av Sofi Hjort. 20 verk, det äldsta från 1591 och det yngsta från 2016. Roligt nog är det ändå få tavlor som återkommer om man läser alla tre böckerna. Det finns mycket nytt att förundras över. Här får vi också nöjet med lite frågor om tavlorna och spännande fakta och detaljer.