Barnböcker

Foto: Karen Warfel

Tre böcker om hur bebisar blir till

Publicerat 13 december 2016 | Av |

Hur vill DU berätta för ditt barn om livets mest fantastiska mysterium?På biblioteket kan du välja en bok som känns rätt för just dig!

Hur gick det egentligen till när jag blev till, undrar det lilla barnet förr eller senare. Här kommer tips på tre böcker som kan hjälpa dig att förklara.

Så blev jag till

Så blev jag till av Katerina Janouch och Mervi Lindman är en humoristisk men samtidigt väldigt konkret bok. Det är lätt att, som vuxen, bli lite full i skratt under läsningen, framförallt över illustrationerna.

Innan det blir tal om att skaffa en bebis blir folk kära i varandra, skriver Janouch. Oftast tillverkar inte mamman och pappan en bebis direkt när de har träffats första gången, även om detta också förekommer. Det vanligaste är i alla fall att man först lär känna varandra. När man sedan upptäcker att man tycker mycket om varandra bestämmer man sig för att göra en bebis. Pappan stoppar snoppen i mammans snippa och pappans frön når då mammans ägg. Vips kan en bebis bli till! Det vill säga en pytteliten bebis som sedan växer i mammans mage.

Hur görs bebisar?

På omslaget till Hur görs bebisar? av Cory Silverberg och Fiona Smyth står det att detta är en bok för alla sorters familjer och alla sorters barn. I boken är det alltså öppet för att en bebis kan bli till på olika sätt. Det är en abstrakt beskrivning som serveras i boken. Med hjälp av färgglada teckningar, som för tankarna till Linus på linjen eller sega godisgubbar, förklaras att några kroppar har ägg och några har spermier. När vuxna vill göra en bebis måste de ha ett ägg från en kropp och en spermie från en annan. Det behövs också en livmoder, som är platsen där bebisen växer.

När ett ägg och en spermie möts börjar de dansa en speciell dans. Medan de dansar så pratar de med varandra. När de dansat klart har de smält samman. De har dansat runt tillsammans och då har alltså en ny varelse blivit till. Denna sak växer sedan till en bebis.

Ebbe och ägget

Ebbe och ägget av Petra Nilsson och Linn Gustafsson handlar om Ebbe som är fyra år. Berättelsen om honom och hans mamma känns både jordnära och varm. Den kompletteras med fina illustrationer i collagestil. Ebbes mamma har fått bebisfrön av en donator. I boken förklarar mamman för Ebbe hur bebisen kommit in i hennes mage: – ”För att det ska bli en bebis så behöver ett ägg och en spermie träffas. Det behövs också en mage som ägget och spermien kan mötas i. Spermien är som ett bebisfrö som gör att en bebis kan börja växa.

På en av bokens sidor står några män på kö för att lämna sina spermier till en barnmorska. Både Ebbe och hans mamma tycker att dessa män är hjältar för utan dem kan ju inte den efterlängtade babyn bli till!

Låna böckerna på Stadsbiblioteket! Det finns också fler böcker i ämnet här.