Barnböcker

Detalj ur omslaget till "Emmas första dag på dagis". Natur & Kultur förlag.

Tre böcker om förskolan för de minsta

Publicerat 19 september 2015 | Av |

Nu är höstterminen igång igen och för några små är det jobbigt att börja förskola igen efter sommaruppehållet. För de som precis börjat, kan det vara första gången de är iväg från sina föräldrar så många timmar, vilket kan skapa oro till en början.

Då kan det vara avdramatiserande att läsa lite böcker som bearbetar ämnet hemma. Det är ju väldigt mycket som är bra och roligt med att gå på förskola!

Här är några tips som kan passa ett och två-åringar. Fråga bibliotekarien så kan du få tips på ännu fler.

Vilma säger hejdå av Anna Ribbing och Lisa Gunnarsson

Den här boken handlar egentligen mest om promenaden till förskolan på morgonen. Vilma säger hejdå till gosedjuren hemma, till hunden på vägen, till tanten som vinkar från en buss och till slut till barnvagnen och mamma innan hon sätter sig hos en pedagog och läser bok tillsammans med de andra barnen. Då får vi som läsare säga hejdå till Vilma.

Bilderna är gulliga och färgerna mjuka och det händer egentligen inte så mycket, men det är en fin och lugn skildring av en glad lämning. Kanske kan man göra en ritual av att göra som Vilma på morgonen och säga hejdå till en sak i taget?

Pinos dagis av Kenneth Andersson, Eva Pils och Agneta Norelid

Pino är en nalle som ritas med starka färger och svarta konturer, så tydligt att det till och med passar de riktigt små. I den här boken leker Pino ”dagis” hemma med de andra gosedjuren, Pinolina, katten, pingvinen och dockan. Dockan är ledsen och vill inte vara där men blir glad när de sätter sig och ritar. Sen äter de och går på pottan, vilar och bygger koja och efter en sagostund är dagen slut. Det kan vara roligt att prata lite kring bilderna och hur det är på förskolan på riktigt.

Emmas första dag på dagis av Gunilla Wolde

Böckerna om Emma kom redan på 70-talet och det syns på tecknarstilen och modet i bilderna. Mamma och kokerskan på dagis har sjalett och Emma har unisexkläder och sjuttitalsfrisyr. Fint tycker jag och tvååringen hemma verkar inte tycka det är för gammaldags heller.

Den här boken har lite mer text, men om det blir för svårt fungerar det bra att berätta om handlingen med egna enklare ord. Emma och lillebror ska börja på förskola och Emma har inte lust. Första dagen är hon blyg och vill inte ta av sig ytterkläderna. Kuddrummet ser roligt ut men hon vågar inte gå in för att det är andra barn där. Dessutom står det en flicka med rosett i vägen när hon vill prata med Ola som är pedagog. Och sen sticker rosettflickan ut tungan! Då gör Emma sin fulaste grimas. Men sen måste de skratta båda två för att det ser så roligt ut och så blir de vänner i stället.

Den här boken är väldigt populär hemma! Tvååringen lever sig verkligen in i handlingen och räcker ut tungan precis som Emma och skrattar högt tillsammans med flickorna. När de hoppar i kuddrummet ska det hoppas och kastas med kuddar i sovrummet hemma hos oss också.