Arrangemang

Vi får fint besök av Nova Gullberg Zetterstrand, Sara Hansson och Kringlan Svensson!

Trappa ner med Nova, Sara och Kringlan på Stadsbiblioteket

Publicerat 19 november 2014 | Av |

På fredag 21/11 är det årets sista Trappa ner. Missa inte när Nova Gullberg Zetterstrand, Sara Hansson och Kringlan Svensson intar trappscenen kl 17 och läser högt ur sina nyutkomna böcker!

Nova Gullberg Zetterstrand utkom under hösten  med sin andra bok, diktsamlingen I utlandet. Det är en berättelse om förhållandet mellan minne och saga, barndom och språket, jaget och den andra.

Sara Hansson med nya seriealbumet Torskarnas pride-parad. Lättillgängliga, rasande och fantastiskt roliga serier som visar hur de rikas begär alltid skrivs om till rättigheter, om normer och makt och om varför ingen vill kallas för offer.

Kringlan Svensson är aktuell med rappa och humoristiska Drottningen av Rottnevik, som han skrivit ihop med Nanna Johansson. Det är en burlesk och tragikomisk berättelse om några luttrade lokalpolitiker, ett antal vilseledda småstadsinvånare och ett pappersbruk som sett sina bästa dagar.

Vill du veta mer om böckerna klicka på länkarna: Utlandet, Torskarnas pride-parad och Drottningen av Rottnevik.

Och vill du ett läsa ett rafflande sammandrag av Drottningen av Rottnevik, så kommer det här!

Rottnevik – ”A fucking shithole”

Skottsalvor ekar över torget i den lilla bruksorten Rottnevik. Målet för regnet av kulor är stadens självutnämnda filmgeneral Dagny Rubin som segnar ner i en pöl av blod. Nej, det är ingen spoiler utan inledningen i Kringlan Svenssons och Nanna Johanssons jantedråpslag ”Drottningen av Rottnevik”. En rasande skröna som ger en känga både åt kommunpolitiker och fanatiska entreprenörer.

Rottnevik är på dekis, pappersbrukets glansdagar är sedan länge förbi och inte ens kommunens maskot, Tjädertuppen, verkar kunna återskapa någon glädje i det gråsossefärgade landskapet. Allt verkar hopplöst tills ett telefonsamtal vänder allt över ända. Ett transatlantiskt samtal från en b-filmsregissör som av någon outgrundlig anledning vill spela in en actionfilm med Harrison Ford i lilla Rottnevik. De flesta i kommunstyrelsen skulle nog skakat frågande på huvudet eller i alla fall ifrågasatt varför just Rottnevik passar för detta våghalsiga projekt. Alla utom just den som får samtalet, kulturförvaltningens Dagny Rubin. Hon ser möjligheten att äntligen tvätta bort den illaluktande pappersbruksdoften – med blekmedel från Hollywood.

Dagny lyckas få med hela Rottnevik på sitt rusande filmtåg. Hon är beredd att köra över allt och alla som står i hennes väg, tjäder som sosse, för att få Harrison Ford till Rottnevik. Inte kan det väl spela så stor roll att filmen ska utspela sig i Sovjet och den enda replik Ford fäller över platsen är ”A fucking shithole”.

Invånarna i Rottnevik saknar nästan helt goda sidor och tävlar med varandra i att göra livet surt för andra och sig själva. Den mörka spiral som tar startar med filminspelningen snurrar allt fortare när förvecklingarna och de galna infallen tilltar för att kulminera när Dagny Rubin möter sitt öde på Stortorget.