Facklitteratur

Tour de France av Joakim Jakobsen. Natur & kultur förlag.

Tour de France

Publicerat 21 juli 2015 | Av |

Här kommer ett aktuellt lästips under pågående Tour de France som går i mål på söndag 26 juli. Läs historien om världens största cykellopp.

Cyklisterna startade den 4 juli i Nederländska Utrecht och går snart i mål efter en vild spurt längs Champs Elysées i Paris. Eller snarare kanske en ensam ledare defilerar i mål efter att ha avgjort alltsammans i någon bergsetapp i Alperna.

Trots att landsvägarna är de samma har varje Tour de France sin historia och sin egen dramaturgi. Ett anrikt cykellopp är det utan tvekan och ibland kan det vara svårt att som svensk riktigt förstå varför intresset är så stort för dessa trampade mil. Då kan vi vända oss till vårt betydligt mer cykelintresserade grannland: Danmark och författaren och sportjournalisten Joakim Jakobsen.

Jakobsens tegelsten Tour de France utkom redan förra året på svenska och är egentligen en uppdaterad version av samma bok som utkom 2004. Fullmatad med fakta om loppet och en hel del för alla redan frälsta cykelnördar att gotta sig i. Men den största behållning av boken är den kronologiska genomgången av loppen, uppdelade i olika epoker. Varje epok präglas av sina hjältar och de mytiska omständigheter som bor kring varje seger. Tour de Frances historia är också en exposé över den sporttekniska utvecklingen. Pionjärer dyker upp med egna tekniker som alla skrattar åt ända tills de står överst på pallen i Paris, varpå alla cykelstall tar efter till nästa Tour. Den mörkare delen av Tour de France som än idag lägger sordin på tävlingen är dopingen, något som funnits med ända från början, mer eller mindre tillåten. Joakim Jacobsen lägger inte halva boken på den senaste och kanske kändaste dopningsskandalen med amerikanen Lance Armstrong utan fokuserar på helheten, loppet och dess vinnare och förlorare.

Även om du inte är helt på cykeltävlingar eller kanske har köpt dig en racer för att ge dig ut med själv eller sitter bänkad inför varje etappstart kommer du få ögonöppnade fakta och spännande läsning om världens främsta cykellopp.

Den 26 juli är det målgång på Champs Elysées i Paris

Tour de France – Jakobsen, Joakim