Bok blir film, Film

Tio fantastiska filmer från 10-talet

Publicerat 14 januari 2020 | Av |

Med 10-talet nu i backspegeln tar vi en tillbakablick och sammanfattar årtiondet med att lista på några av de bästa filmerna vi fick se.

10-talet är ett filmdecennium som präglats av superhjältefilmer, streamingtjänster och ”the golden age of television” men som också bjudit på mängder av kvalitetsfilm för den som vågat sig på att titta på annat än de stora Hollywoodproduktionerna. För att summera decenniet har Kristoffer valt ut tio av sina favoritfilmer från de senaste tio åren som går att streama på vår filmtjänst cineasterna.se

Omslag The Tribe
10. The Tribe (Ukraina, 2014)
En döv pojke kommer till en internatskola för döva ungdomar. Snabbt dras han med i de våldsamma och kriminella aktiviteter som pågår bland skolans elever. Att filmen helt saknar dialog och karaktärerna uteslutande talar ukrainskt teckenspråk gör The Tribe till en unik och intressant filmupplevelse. Snyggt foto och ljud tillsammans med en bra story gör att filmen inte bara är en gimmick.

Lycklig som Lazzaro
9. Lycklig som Lazzaro (Italien, 2018)
Lazzaro är en ung bonde som är för snäll för sitt eget bästa. Han bygger upp en oväntad vänskap med en kille från överklassen som vill att Lazzaro ska hjälpa honom fejka en kidnappning. När den lilla byn allt utspelar sig i blir körd i botten av en ond tobaksbaronessa ställs Lazzaros öde och tid och rum på sin spets. Magisk realism som pendlar mellan att vara mysig och hjärtskärande.

Killing of a sacred deer
8. Killing of a Sacred Dear (UK, 2017)
Grekiska regissören Yorgos Lanthimos skruvade familjedrama/thriller där en doktor tar en ung kille under sina vingar men ju mer pojken blir bekväm med doktorns familj desto högre blir insatserna. Lanthimos har varit bättre med t ex The Lobster, Dogtooth och The Favourite men det säger mer om honom än om den här filmen. Som vanligt är det konstigt, disturbing, snyggt och bra!

Good time
7. Good Time (USA, 2017)
Twilight-Robert Pattinson visar allt oftare prov på sin skådespelartalang numera. Här spelar han en strulig brottsling som försöker göra allt för sin funktionsnedsatta bror. Det går tyvärr inte så bra och en ond spiral ner i mörkret tar fart. Regi-bröderna Safdie bjuder på en stark och nervig drama/thriller med en klippning och soundtrack (av Oneohtrix Point Never) som får tittaren att hålla andan och sitta längst ut på stolskanten från första sekund.

Enemy
6. Enemy (Kanada, 2013)
Inklämd bland Arrival, Sicario och Prisoners ligger en bortglömd pärla av Denis Villeneuve. Jake Gyllenhaal spelar en collegeprofessor med ett vardagligt inrutat liv. När han ser en film med sin flickvän och upptäcker att han har en skådespelande dubbelgångare tar hans liv en vändning. Han blir besatt av att hitta sin lookalike och ju längre jakten går desto mer oklart blir det vad som är vad och vem som är vem. Hitchcockskt och Kafkaeskt i välspelad mysterium-thriller.

Mustang
5. Mustang (Turkiet, 2015)
Fem systrars oskyldiga lek med några pojkar på väg hem från skolan får förödande konsekvenser för syskonen. Deras hem blir mer och mer som ett fängelse och de äldsta syskonen planeras att giftas bort och systrarna måste kämpa tillsammans för att återfå sin frihet. Mycket starkt och välspelat drama om systerskap!

You were never really here
4. You Were Never Really Here (UK, 2018)
Joaquin Phoenix spelar Joe, en krigsveteran som numera jobbar med att återfinna försvunna flickor på sitt eget, ofta våldsamma, sätt. Han tar sig an ett uppdrag som snabbt går utför och visar sig vara lite för stort för Joe. Phoenix spelar, som vanligt, huvudrollen på ett utomordentligt sätt och regin och bildspråket från Lynne Ramsey är fantastisk. Gripande och spännande drama.

It Follows
3. It Follows (USA, 2014)
En ny våg av amerikansk skräck med bl a Hereditary och Get Out skördar framgångar. Den bästa i denna våg skulle jag säga är It Follows. Efter att ha haft sex med en kille så börjar en 19-årig tjej plötsligt bli förföljd av en mystisk entitet som kan ta olika mänskliga skepnader och likna både okända personer men också hennes nära och kära. Ständigt kuslig med fantastiskt foto och ett stämningsfullt 80-talsinspirerat synth-soundtrack.

Bränd
2. Bränd (Sydkorea, 2018)
Lee stöter på Shin, en tjej som han var bekant med som barn, och hon ber honom ta hand om hennes katt medans hon är på resa. Detta blir starten på ett triangeldrama mellan Lee, Shin och Ben, som Shin träffat på resan, som präglas av mystik och hemligheter. En film som börjar som ett ganska lugnt drama men som växlar upp och blir mer och mer som en mystisk thriller ju längre filmen går. Snyggt foto och snygga miljöer hjälper till att bygga stämningen.

Ida
1. Ida (Polen, 2013)
I Polen på 60-talet får vi träffa Ida, en ung tjej som vuxit upp på ett nunnekloster. Innan hon själv kan bli nunna måste hon hälsa på sin enda levande släkting, en moster som lever ett allt annat än kristligt liv. Tillsammans ger de sig ut på en resa för att lära sig om sig själv men också deras familjs historia. Ett gripande och välspelat drama med ett helt otroligt stilistiskt och snyggt svartvitt foto. En Oscar-vinnare av regissören bakom Cold war (2018) som bara måste ses!

/Kristoffer Nordin, bibliotekarie på Hammarkullens bibliotek