Arrangemang
Illustration: Johnny Berg.

Tack för att du tycker till

Publicerat 2 november 2010 | Av |

För få böcker om akvariefiskar men gott om snälla bibliotekarier? I dagarna genomför folkbiblioteken en undersökning där du som besökare får svara på vad du tycker. Dina tankar och åsikter är jätteviktiga för att vi ska kunna bli ännu bättre.

Så här tycker några av våra besökare:

Josefin Engelbrektson. Foto: Elin Falkman.

Josefin Engelbrektson, 18 år.

Josefin är på Stadsbiblioteket ungefär fyra gånger i veckan, hon kommer oftast hit själv för att plugga.

– Det är jättebra att det finns ett café här, men det behövs fler studieplatser och jag önskar att det fanns många sköna fåtöljer eller soffor att sitta i.

Anna Ahlstrand och Sabina Ahmed, 12 år.

Sabina och Anna är stammisar på Stadsbiblioteket och kommer på besök flera gånger i veckan. De sitter helst i Dynamo eller vid studieplatserna.

– Det är bra att det är tyst och att man kan sitta här och göra läxorna, det är lugnare på biblioteket än hemma, säger Sabina.

– Det är också bra att bussen stannar så nära, fyller Anna i, och ganska ofta är det andra kompisar här också.Mindre bra är att tjejerna ofta måste leta efter lediga studieplatser.

– Det är ofta fullt, så man får gå runt och leta efter någonstans att sitta, säger Anna.

– Jag önskar att det skulle finnas mer avskilda platser att sitta på, kanske egna rum, tycker Sabina.

Mai-Kim Camder. Foto: Elin Falkman.

Mai-Kim Camder, 38 år.

Mai-Kim besöker Stadsbiblioteket ungefär en gång i veckan och då följer alltid barnen med.

Jag kommer hit för att låna böcker tillsammans med barnen, jag lånar säkert 10-15 böcker i veckan, det är jättebra att biblioteket finns och caféet är toppen. Skulle jag önska något så vore det bättre stolar som även passar vuxna i barnhörnan. Det hade också varit fint med lite mjuka soffor där jag kan sitta med barnen och läsa en bok.

Tack alla ni som tyckt till! Resultaten från årets undersökning kommer att presenteras på webbplatsen www.goteborg.se samt i webbtidningen Vårt Göteborg. www.enkater.goteborg.se finns resultaten från de fyra tidigare enkäterna biblioteken har gjort (2002, 2004, 2006 och 2008).