Barnböcker

Stort med bok till de små

Publicerat 25 januari 2011 | Av |

Något av det roligaste med jobbet som barnbibliotekarie är att ge de allra yngsta besökaren en bok i födelsedagspresent! Vi visar samtidigt föräldrarna lite av biblioteket och böcker om barns utveckling och språkutveckling.

Gåvoboken har en ny titel i år och heter De små barnens bok, med peksagor, sagor, visor och ramsor, redigerade av Siv Widerberg. De små barnens bok kan man läsa högt från dag ett! De stora tydliga illustrationerna i härliga färger, kittlar garanterat läslusten från första sidan. Det är bara att sätta igång! Boken bekostas av Västra Götalandsregionens kulturnämnd och lanseras av Regionbiblioteket i samarbete med Barnhälsovården och kommunbiblioteken i regionen.

Mer om bokutdelningen till de nyfödda
Västra Götalandsregionens kulturnämnd tog år 1999 beslut om att alla nyfödda barn i Västra Götaland skulle få en gåvobok. Till flerspråkiga barn och deras familjer delas boken Barnens första bok och CD-skivan Barnens första sånger ut. Böckerna och CD-skivan köps in och administreras av Kultur i Väst.