Arrangemang

Stadsbiblioteket Göteborgs program 8 – 14 juni

Publicerat 8 juni 2015 | Av |

Nu är det äntligen West Pride och det märks tydligt även hos oss! Dessutom bokcirkel, spelkultur, föreläsningar på engelska, sommarboken och mer.

Hela veckan

Kreativitet under west pride

Kom till Dynamos Creative Corner och gör ett regnbågs-armband med Fancy loops-gummiband. Skapa ett regnbågskort eller varför inte en vimpel till West Pride-paraden den 14 juni!

Måndag

Beyond the binaries: A seminar on the contested terms of Modernism and Contemporaneity in performing arts across contexts

Måndag 8/6 Trappscenen kl. 18.00

Seminarium om scenkonst.
Medverkande: Konstnärerna Doaa Aly, Gabo Camnitzer, Jeuno JE Kim och Mona Gamil.
Moderator: Ismail Fayed, författare och journalist
samarr: The Art Consulate
språk: engelska

Dynamos bokcirkel för unga

Måndag 8/6 Dynamo läs kl 17–18.30

Vi träffas, fikar och pratar om Konsten att ha sjukt låga förväntningar av Åsa Asptjärn. Anmäl dig till: dynamo@kultur.goteborg.se

Aunty Safety’s Practical Guide to Safe Art Practice (a.k.a. the SAP Guide)

Tisdag 9/6, Trappscenen kl. 19.00

This tongue-in-cheek motivational talk introduces the new and exclusive SAFE ART PRACTICE GUIDE, brought to you by self-professed Safe Art Practitioner (or SAP for short) Mona Gamil. Sit back and relax as Mona takes you through s series of steps and strategies that you can begin to incorporate into your life TODAY and every day in order to SAP UP your art practice, making it safer, stronger, and more successful.
Samarr: The Art Consulate

Teknikdrop-in med e-bokshjälp

Tisdagar på nyhetstorget entréplan kl 15–17

Vi visar hur du lånar e-böcker, laddar ner tidningar med Pressreader och svarar på frågor om surfplattor, appar, sociala medier och det digitala biblioteket.

Regnbågar och Blompojken Från 4 år

Onsdag 10/6 barnavdelningen kl 15

Kom på invigning av nya Regnbågshyllan! I den finns det HBTQ-böcker för barn och deras vuxna.
Elias S. Ericson, illustratör och serietecknare, läser ur sin bok Blompojken. Om en snäll och fin pojke som inte alls är stor och stark.
Du kan också klä ut dig, prova roliga smycken och få en somrig blomma målad på kinden! Begränsat antal platser. Anmäl gärna intresse till: barn.stadsbiblioteket@kultur.goteborg.se

Sommarboken 2015 8–12 år

Torsdag 11/6 Barnavdelningen kl 17

Sommarboken har invigning 11/6 där festivalarmband, boklådor och påsar delas ut – fyll med böcker och få extra långt sommarlovslån!

Missa inte Sommarbokträffen onsdag 22/7 kl 14–15.30. Vi tipsar varandra om böcker och fikar tillsammans.

Sommarboken avslutas söndag 23/8 kl 14–15.30 med bokfest. När du visar upp ditt festivalarmband får du en presentbok.

Till invigningen är det bara att dyka upp, men till de andra två träffarna anmäler du dig senast två dagar innan aktuell träff.

Spelkultur för alla – WEST PRIDE

Torsdag 11/6 Dynamo Game kl 16–21

Spelkultur för alla säsongsavslutar med ett utökat program.

16.00–19.00 Transnördar och queera dataspel
Kjell Håftén och Siri Landgren presenterar ett plock av godbitar från den queera spelscenen. Kom och testa spel av transpersoner och queera och upptäck nyanser av spelvärlden som du inte visste fanns!

19.00–21.00 Spelkultur för alla #6
Säsongsavslutning! Testa nytänkande spel, se dokumentär och diskutera spel och spelkultur. Kvällens tema är Framtidshopp:
vad nytt på den normöverskridande spelhimlen?

Siri och Kjell framtidsspanar kring nya aktörer och fenomen som bidrar till att göra spelkulturen till en kultur för alla.

West Pride: Trappa ner med Astor Wolfe och Helena Boberg

Fredag 12/6 Trappscenen kl 17

Sångaren och låtskrivaren Astor Wolfe verkar i gränslandet mellan det glittrande naiva och det söndrade. Wolfe bjuder på nya urval ur sitt albumprojekt av sammanflätade sångsagor.

Poeten Helena Boberg debuterade 2011 med diktsamlingen Repuls, uppföljaren Sinnesvåld kom 2013. En poetisk samhällskritik.