Arrangemang

Stadsbiblioteket Göteborgs program 30 mars – 5 april

Publicerat 30 mars 2015 | Av |

Klassikerprat, sagostunder, föreläsning om Facebook, läxhjälp och mycket mer. Nu kommer påsken och vi har stängt fredag-måndag. Men innan dess händer det mycket spännande på biblioteket.

Måndag

MYCKET ORD OCH EN HEL DEL VERKSTAD

MÅNDAG 30/3 TRAPPSCENEN KL 12.30
Om Svenska Akademiens nya ordboksapp. Akademisk kvart i samarbete med Göteborgs universitet. Föreläsare: Emma Sköldberg, docent, lektor vid institutionen för svenska språket.

KLASSIKERPRAT 5

ENSAM I BERLIN, HANS FALLADA (1893–1947)
MÅNDAG 30/3 PLAN 1 KL 18

I Gestapos processakter hittade Fallada den gripande och fasansfulla historien om ett arbetarklasspars motstånd. Den utgjorde underlaget till hans storslagna skildring av vardagslivet i nazisternas Tyskland.
Föreläsare och samtalsledare: Björn Sandmark, ny direktör på Göteborgs Stadsteater. Samarr: Studieförbundet Vuxenskolan.

IPAD FÖR NYBÖRJARE FÖR DIG 55+

MÅNDAGAR PÅ PLAN 2 KL 11–13
Lär dig använda iPad, surfa på internet och hitta appar. Ta med din iPad, bibliotekskort och pinkod. Du anmäler dig automatiskt för två gånger. Delta max en omgång under våren. Föranmälan krävs, se sista sidan. Vi ses i receptionen kl 10.50!

TEKNIKDROP-IN MED E-BOKSHJÄLP

TISDAGAR PÅ PLAN 1 KL 15–17
Vi visar hur du lånar e-böcker och svarar på dina frågor om e-bokslån, digitala biblioteket, surfplattor och appar.

TIPS OCH TRIX PÅ FACEBOOK

TISDAG 31/3 KL 18–19.30. VI SES VID ENTRÉN KL 17.50!
Lär dig skapa album och event, dela artiklar, hantera bilder och
statusuppdateringar. Vi visar också hur du tar bort vänner, taggar eller avsluta ditt konto. Ta gärna med din surfplatta eller smart-telefon, bibliotekskort och pinkod. Föranmälan krävs.

LÄXHJÄLP FÖR GYMNASIET

TISDAGAR PLAN 2 LILLA SCENEN KL 16.30–19
Läxhjälp för dig som går på gymnasiet. Lärarstudenter från Göteborgs universitet hjälper dig med olika ämnen.

FÖR BARN: VICKE VIRE (2–8 månader)

Tisdag kl 11.30
Kom och sjung, spela och dansa tillsammans med ditt barn! Sångstunden leds av musikpedagog Caroline Hernberger. Bokning krävs, dagen innan från kl 9. En biljett per lånekort.

FÖR BARN: PELLE PLUTT (9 mån–2 år)

Tisdag kl 10.30
Välkommen in i Tellus för att tillsammans med andra sjunga, ramsa och spela med babysångkonsulent Charlotte Ljung. Bokning krävs, dagen innan från kl 9. En biljett per lånekort.

SÄKERHET PÅ FACEBOOK

ONSDAG 1/4 KL 10–11.30. VI SES VID ENTRÉN KL 17.50
Vem ser dina inlägg och bilder och hur kontrollerar du det? Vad är viktigt att tänka på när du publicerar innehåll på Facebook om dig själv och andra, vad är vett och etikett? Vi visar och diskuterar. Ta gärna med din surfplatta eller smarttelefon, bibliotekskort och pinkod. Föranmälan krävs, se sista sidan.

ÄTA FÖR ATT MÅ BRA

ONSDAG 1/4 TRAPPSCENEN KL 12
Hur kan du ge dig själv och dina nära sunda matvanor och främja god hälsa? Vilka val ska du göra i matdjungeln och hur undviker du de värsta fällorna? Ta chansen och ställ dina frågor till Maria Abrahamsson Spasevski, leg. dietist.
Ett samarbete med Hälsolots Centrum Majorna-Linné.

SÖK STIPENDIER

ONSDAG 1/4 LILLA SCENEN PLAN 2 KL 19
Per Wallenius visar hur du söker stipendier från Göteborgs Stads stiftelser och svarar på dina frågor.

SENIORNET DATORHANDLEDNING 55+

ONSDAGAR PÅ PLAN 1 KL 10–11 OCH 11–12
Seniornet hjälper dig att börja använda dator, internet och e-post med mera. Boka en timme åt gången. Delta max tre gånger under våren. Föranmälan krävs, se sista sidan.

SLÄKTFORSKNING

ONSDAGAR PLAN 2 KL 13–15
Vi visar bibliotekets databaser och hjälper dig att börja släktforska. Handledningen är individuell och du kan delta max 4 gånger under våren. Föranmälan krävs, se sista sidan.
Ett samarbete med GöteborgsRegionens Släktforskare.

FÖR BARN: LÄXHJÄLP (9-12 år)

Onsdag kl 16-18.
Har du någon läxa som är supersvår? Eller vill du bara bli lite bättre på matte? Vi träffas i Verkstan, det är bara att komma!

I samarbete med Röda Korsets Ungdomsförbund.

SPELKULTUR FÖR ALLA #4

TORSDAG 2/4 DYNAMO GAME KL 18–21
Wang electronics och Dynamo presenterar Spelkultur för alla. Vi ser på dokumentärer och testar nytänkande spel. Sen diskuterar vi spelen, människorna bakom dem och hur dataspelskulturen kan bli en kultur som inkluderar människor av alla kön, sexualiteter och identiteter. Vi har nytt tema varje tillfälle, håll utkik på Stadsbibliotekets blogg och Facebooksida för mer information.

FÖR BARN: LÄXHJÄLP FÖR HÖGSTADIET

TORSDAGAR KAFFEBAREN PÅ PARKPLAN KL 16–18
Röda Korsets ungdomsförbund ger läxhjälp till dig i högstadiet.

FÖR BARN: INTERNATIONELLA BARNBOKSDAGEN

Torsdag 2/4
Internationella barnboksdagen firas 2/4 varje år sedan 1967 – på HC Andersens födelsedag – för att uppmärksamma barnböcker och inspirera till läsglädje.

Kl 09.30, 10.30 och 11.30 blir det sagostund i Tellus. 3-6 år.
Dessutom är alla åldrar välkomna till barnavdelningens disk för att ha chans att få en bok. Vi startar kl 09 och håller på till dess att presentböckerna är slut.

Fredag-söndag

Stängt för påsk.